Donauradweg: Discover Europe's Bicycle Paradise - Overzicht van de hele route
Immer wieder werde ich bei HiLo sports gefragt, welche Fahrradroute in Europa für mich die schönste ist. Da muss ich definitiv nicht lange überlegen: der Donauradweg.
Warum? Du kannst auf zwei Rädern die Seele Europas erkunden,durch historische Städte radeln, zahlreiche Sehenswürdigkeiten entlang der Donau bewundern, in atemberaubenden Landschaften Pause machen und dabei noch ein paar kulinarische Spezialitäten genießen.
Genau das bietet dir der Donauradweg – eine der beliebtesten Fahrradrouten Europas, die durch acht Länder direkt entlang der majestätischen Donau führt – von Donaueschingen bis zum Schwarzen Meer.
Und das Schöne an dem 2.850 Kilometer langen Donauradweg ist, dass er sowohl für Wochenendabenteuer, Familien, Langstreckenradler als auch Profiradfahrer so einiges zu bieten hat. Je nachdem, wie weit du fahren möchtest, wieviel Zeit du hast und wie dein persönliches Fitnesslevel auf dem Fahrradsattel ist, kannst du dir eine Etappe auf dem Donauradweg aussuchen, die zu deinen individuellen Ansprüchen passt.
Autorin, Rebekka von HiLo sports
Für mich macht die Kombination aus Freiheit und Sport das Fahrradfahren so einzigartig. Am liebsten mag ich ausgedehnte, flache Etappen auf meinem City Bike. Ich bin der kreative Kopf von HiLo sports – und liebe v.a. das Austüfteln von Details am Fahrradzubehör.
In diesem Blogartikel nehme ich dich mit auf eine virtuelle Tour entlang der gesamten Route durch acht Länder: Deutschland, Österreich, Slowakei, Ungarn, Kroatien, Serbien, Rumänien und Bulgarien. Außerdem gebe ich dir praktische Infos an die Hand von der Planung deiner persönlichen Donauradweg Radtour über die ideale Ausrüstung und Fahrrad-Zubehör bis hin zu meinen persönlichen Donauradweg Tipps, die dein Radler-Herz sicherlich höherschlagen lassen. Also, pack schon mal deinen Fahrradrucksack, vergiss auf keinen Fall dein Fahrradpumpen Profi-Set – und mach dich bereit für eine unvergessliche Fahrradreise durch Europa. Übrigens, in diesem Blogartikel kannst du dich über den richtigen Fahrrad Reifendruck erkundigen.
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Allgemeine Informationen zum Donauradweg
Bevor wir in die Vorzüge und Faszination der einzelnen Etappen des Donauradwegs eintauchen, möchte ich dir noch einen praktischen Überblick geben – und die häufigsten Fragen beantworten, die in spezifischen Foren und Communities gestellt werden.
Donauradweg – die häufigsten Fragen
Wie lang ist der Donauradweg? Von Donauschingen bis nach Sulina am Schwarzen Meer ist der Donauradweg ca. 2.850 Kilometer lang.
Wo fängt der Donauradweg an? In Donaueschingen im Schwarzwald.
Wo endet die Donau? Die Donau endet in Rumänien. Dort fließt sie ins Donaudelta und mündet schließlich im Schwarzen Meer.
Wo ist der Donauradweg am schönsten?Das hängt von deinen persönlichen Vorlieben und Bedürfnissen ab. Wenn du sehr gut ausgebaute Wege, schöne Hotels und tolle Restaurants bevorzugst, dann kann ich dir den deutschen und österreichischen Teil des Donauradwegs ans Herz legen. Suchst du eher Fremde, weite Landschaften und alte Kulturstädte, dann ist der restliche Teil vom Donauradweg ein Muss für dich.
Wie lang ist der Donauradweg von Passau nach Wien? Etwa 320 Kilometer.
Wie ist die Beschaffenheit des Donauradweges? Teils Radweg, teils Nebenstraßen, teils Straße, ab Ungarn bis zur Mündung ins Schwarze Meer vermehrt Feld- und Schotterwege.
Ist der Donauradweg auch für Anfänger und Familien mit Kindern geeignet? Ja. Insbesondere die Donauradweg Etappe und Deutschland und in Österreich.
Donauradweg An- und Abreise
Wer Zeit und Kondition mitbringt, dem empfehle ich die gesamte Strecke von 2.850 Kilometer auf seinem Fahrradsattel zurückzulegen. Aber ich weiß, dass nicht jeder ausreichend Zeit hat, um den kompletten Donauradweg zu fahren.
Das macht aber auch nichts! Denn mit dem Zug kannst du alle größeren Städte auf dem gesamten Radweg entlang der Donau als Start bzw. Endpunkt für deine Fahrradtour wählen.Sehr beliebt und dementsprechend hoch frequentiert sind beispielsweise die Abschnitte von Passau nach Wien, sowie von Wien nach Budapest. Anhand meiner eigenen Donauradweg Erfahrung weiß ich, dass es vor allem in der Hauptsaison hier sehr voll sein kann. Daher ist es empfehlenswert, seine Donauradweg Unterkünfte im Voraus zu buchen.
Sollte es doch mal regnen auf deinem Weg, dann nimm besser Schutzbekleidung und Regen Schutzhüllen fürs Fahrrad mit. Hier findest du eine tolle Auswahl an Fahrrad Schutzhüllen:
Wann ist die beste Zeit für den Donauradweg? Am besten lässt sich der Donauradweg von Mai bis September sehr gut beradeln. Generell kannst du den Radweg aber auch ganzjährig befahren, sobald die Wege und Straßen Eis- bzw. Schnee-frei sind. Dabei gilt zu beachten, dass in kälteren Jahreszeiten weniger Biergärten, Fähren oder Imbiss-Stände offen haben – und eventuell einige beliebte Donauradwege Unterkünfte geschlossen haben.
Donauradweg Dauer
Wie viele Tage du für den gesamten Donauradweg einplanen musst, lässt sich pauschal nicht beantworten. Als geübter Radfahrer sollten auf der gesamten Strecke etwa 70 km pro Tag absolut kein Problem für dich sein. Denn die gesamte Strecke ist fast frei von Steigungen und daher lassen sich schnell viele Kilometer pro Tag machen. Je nachdem wie sportlich oder entspannt du deine Donauradweg Etappen planst, benötigst du für die knapp 2.800 Kilometer zwischen 14 und 45 Tagen. Für Familien mit Kindern und / oder Besichtigungszeiten der vielen schönen Donauradweg Sehenswürdigkeiten kann es auch etwas länger werden. Damit du einen Platten auf deiner Tour verhinderst, empfehle ich dir unser eBook Nie wieder platte Reifen.
Die Etappen des Donauradwegs im Überblick
Der Donauradweg verläuft über viele Ländergrenzen hinweg und bietet dir somit eine Vielfalt an Erlebnisse, wie kaum ein anderer Radweg. Natürlich kannst du den Radweg auch auf eigene Faust beliebig abkürzen oder verlängern. Bevor ich dir die einzelnen Donauradweg Etappen genauer vorstelle, gebe ich dir hier einen kleinen Überblick über die gesamte Strecke.
Passau nach Linz
Streckenlänge: ca. 100 km
Schwierigkeitsgrad: Leicht bis mittel
Gut geeignet für Anfänger und Familien mit Kindern
Linz nach Wien
Streckenlänge: ca. 190 km
Schwierigkeitsgrad: Leicht
flache Streckenführung mit gut ausgebauten Radwegen
Wien nach Bratislava
Streckenlänge: ca. 80 km
Schwierigkeitsgrad: Leicht
ideal geeignet für Tagesausflüge
Bratislava nach Budapest
Streckenlänge: ca. 200 km
Schwierigkeitsgrad: mittel
einige Abschnitte mit stärkerem Verkehr und leichten Steigungen
Budapest nach Osijek
Streckenlänge: ca. 300 km
Schwierigkeitsgrad: Mittel
abwechslungsreiche Landschaft mit städtischen und ländlichen Abschnitten
Osijek nach Belgrad
Streckenlänge: ca. 140 km
Schwierigkeitsgrad: Mittel
teils unebene Wege und einige Hügel
Belgrad nach Vukovar
Streckenlänge: ca. 130 km
Schwierigkeitsgrad: Mittel
Abschnitte mit schlechterer Wegqualität können vorkommen
Vukovar nach Novi Sad
Streckenlänge: ca. 90 km
Schwierigkeitsgrad: Leicht
flache und gut ausgebaute Wege
Novi Sad nach Ilok
Streckenlänge: ca. 100 km
Schwierigkeitsgrad: Leicht bis mittel
gut befahrbare Strecken mit einigen Hügeln
Ilok nach Iron Gates (Eisernes Tor)
Streckenlänge: ca. 200 km
Schwierigkeitsgrad: Mittel bis schwer
hügeliges Terrain und längere Distanzen
Iron Gates nach Vidin
Streckenlänge: ca. 150 km
Schwierigkeitsgrad: Mittel
anspruchsvollere Abschnitte mit beeindruckender Landschaft
Vidin nach Rousse
Streckenlänge: ca. 200 km
Schwierigkeitsgrad: Leicht bis mittel
flache Abschnitte mit einigen städtischen Durchfahrten
Donauradweg in Deutschland
Ich persönlich bin eine ganz große Liebhaberin des Donauradwegs in Deutschland. Zweifelsohne, allein der deutsche Streckenabschnitt des Donauradwegs ist eine eigene Reise wert.
Der Donauradweg beginnt in der lebendigen Stadt Donaueschingen, wo die vielbesagte Donauquelle zu finden ist. Von hier aus schlängelt sich die Fahrradroute auf etwa 600 Kilometer durch eine friedvolle, malerische Landschaft, die für jeden Fahrradfan etwas zu bieten hat. Du radelst durch idyllische kleine Städte und Dörfer, vorbei an grünen Wiesen und Wäldern, die dich mit ihrem dichten Blätterdach vor der Mittagssonne schützen. Dieser Etappenabschnitt ist bei Familien mit Kindern besonders beliebt.
Beliebte Sehenswürdigkeiten
Gleich zu Beginn des Donauradwegs lockt die Universitätsstadt Ulm mit dem höchsten Kirchturm der Welt – dem Ulmer Münster. Ich liebe diesen Anblick! Und wenn du schon mal da bist, schnapp dir für eine Pause deine Fahrrad Trinkflasche und eine Brezel, denn hier wurde das salzige Gepäck tatsächlich erfunden. Genauso legendär ist die Stadt Regensburg mit ihrer gut erhaltenen mittelalterlichen Altstadt, die zum UNESCO-Weltkulturerbe zählt. Hier verschmelzen Geschichte und gemütliches Beisammensein, während du durch enge Gassen schlenderst oder an der Steinernen Brücke verweilst.
Plane bei deiner Radtour auch genügend Zeit für die Schlögener Schlinge – eine spektakuläre Flussschleife, die sich zwischen Linz und Passau befindet. Ein echter Geheimtipp mit einer wunderschönen Aussicht! Denn die meisten radeln hier nur durch.
Donauradweg in Österreich
Der österreichische Abschnitt des Donauradwegs ist das pure Radlerglück – mit gut ausgebauten Wegen, die sich über rund 380 Kilometer von Passau (Deutschland) bis nach Bratislava (Slowakei) erstrecken. Auf dieser Etappe sind die malerischen Weinberge besonders beeindruckend, die wie gemalt in der Wachau liegen. Zwischen den Rebstöcken findest du urige Heurigen – so werden in Österreich die Lokale genannt –, wo du dich mit einem Gläschen Grüner Veltliner belohnen solltest!
In Linz und Wien warten Kultur
Dann kommt Linz, die Stadt, die sich vom Industriezentrum zur Kulturhochburg gewandelt hat. Hier kannst du eine Kulturpause einlegen und dich von der zeitgenössischen Szene inspirieren lassen. Weiter geht's nach Wien, wo du zwischen Hofburg und Prater deinen Kultur- und Genussdurst stillen kannst. Wenn du ausreichend Zeit für deine Donauradweg Tour hast, dann solltest du gleich mehrere Tage in der wunderschönen Stadt Wien einplanen – bevor es wieder auf den Fahrradsattel geht. Ein großes Plus: Auf dem Donauradweg in Österreich sind sie Strecken sehr eben, sodass die Kilometer auf deinem Fahrradtacho so dahinfliegen.
👍 Mein persönlicher Donauradweg Österreich Tipp:
Plane unbedingt einen Besuch im Kloster Melk ein – ein barockes Juwel, das majestätisch über der Donau thront. Wenn du hier bist, solltest du dir auf keinen Fall die prachtvolle Bibliothek entgehen lassen. Ein Traum für jeden Bücherwurm.
❗️Mein persönlicher Ratschlag: Vergiss nicht, in deiner Donauradweg Packliste einen wasserdichten Fahrradrucksack dabeizuhaben. Meine Empfehlung ist dieser Fahrradrucksack wasserdicht 25 Liter. Denn aus meiner eigenen Donauradweg Erfahrung weiß ich, dass in Österreich das Wetter manchmal sehr launisch werden kann. Und wenn wir schon bei Thema Regen sind, kann ein wasserdichter Fahrrad Helmüberzug sehr zum Vorteil sein.
Wenn du die österreichische Grenze hinter dir gelassen hast, befindest du dich gleich mitten im Abenteuer Donauradweg in der Slowakei. Von der österreichischen Grenze ist es nur ein Katzensprung bis nach Bratislava. Die Hauptstadt der Slowakei ist bekannt für ihre entspannte Atmosphäre und die charmante Altstadt – und ist besonders beliebt bei jungen Menschen aber auch Familien. Wenn du zwischen den barocken Gebäuden durch die Gassen schlenderst, solltest du unbedingt den Blick von der Burg Bratislava genießen – die Aussicht auf die Donau ist dort einfach atemberaubend.
Traditionelles Leben und historische Burgen
Sobald du die slowakische Großstadt hinter dir gelassen hast, wirst du erleben, wie überraschend abwechslungsreich die Etappe des Donauradwegs durch die Slowakei ist. Du radelst vorbei an grünen Weinfeldern und durch kleine Dörfer, wo du das traditionelle Leben hautnah miterleben kannst. Und dann sind da noch die Donauauen – ein Naturschutzgebiet, das sich perfekt für eine erholsame Verschnaufpause anbietet. Dieses Gebiet ist vor allem bei Vogelliebhabern sehr beliebt. Wenn du in die Geschichte eintauchen möchtest, ist die Burg Devin ein Muss. Sie thront auf einem Felsen direkt am Zusammenfluss von Donau und March und erzählt Geschichten aus Zeiten, in denen Ritter und Könige das Land regierten.
👍 Mein persönlicher Donauradweg Slowakei Tipp:
Verlasse die typische Donauradweg Route und mach einen Abstecher in die Weinregion um die Stadt Nitra. Die lokalen Spezialitäten und der regionale Wein sind ein wahrer Genuss. Außerdem werden hier Gastfreundschaft und slowakische Gemütlichkeit ganz großgeschrieben.
Vorteile des Donauradwegs in der Slowakei
Denk daran, dass der slowakische Teil des Donauradwegs zwar nicht so berühmt ist wie seine Nachbarn, aber gerade das macht seinen Charme aus. Es ist weniger überlaufen, und du kannst die Fahrt und die Landschaft ohne Hektik genießen. Außerdem verläuft der Donauradweg in der Slowakei ohne große Steigung. Selbst wenn der Radweg hier nicht ganz so gut ausgebaut ist wie in Deutschland oder Österreich, ist es recht einfach dem Straßenverlauf zu folgen. Achte auf jeden Fall darauf, dass du eine hochwertige Fahrradpumpe und auch einen passenden Fahrradventil Adapter dabeihast, denn die wirst du auf deiner Tour brauchen. Profi-Wissen findest du in unserem ausführlichen Fahrradpumpen Ratgeber.
Donauradweg in Ungarn und Serbien
Weiter geht’s auf dem Donauradweg nach Ungarn! In Ungarn wirst du den Donauradweg in seinem ganz eigenen Charme und Facettenreichtum erleben. Von Budapest, der Stadt der Thermalbäder und prachtvollen Architektur, bis hin zu den weiten Ebenen der Puszta – hier gibt es so viel zu sehen! Während du durch die ungarische Hauptstadt radelst, kannst du den majestätischen Anblick des Parlaments genießen. Von hier aus sind es nur noch knapp 240 Kilometer bis zur serbischen Grenze. Auf dem Weg lockt die weite Landschaft Ungarns mit ihrem ruhigen Charme, wo du an Weinbergen und Sonnenblumenfeldern vorbeiradelst, die im Sommer ein echtes Farbspektakel sind.
Reiche Geschichte und eine Stadt, die niemals schläft
Sobald du die ungarische Grenze hinter dir lässt, tauchst du unmittelbar in die reiche Geschichte Serbiens ein. Novi Sad mit seiner Festung Petrovaradin, die über der Stadt wacht, ist nur einer der Höhepunkte. Und dann ist da Belgrad, eine Stadt, die niemals zu schlafen scheint, voller Leben und mit einer jungen, dynamischen Szene.
Was für eine Idylle!
Aber hier kommt der Clou: Während der ganze Trubel seinen Reiz hat, ist es die Idylle des serbischen Donauufers, die dich garantiert verzaubern wird. Die Route führt dich durch das Eiserne Tor, eine der beeindruckendsten Schluchten Europas, wo die Donau zwischen den Karpaten und den Balkangebirgen hindurchfließt.
Gönne dir in Ungarn einen Tag Pause und verbringe ihn in einer der vielen Thermalbäder (mein absoluter Favorit ist das Gellért Bad). Deine Muskeln werden es dir garantiert danken! In Serbien wiederum solltest du dir die Zeit nehmen, die lokale Küche ausgiebig zu probieren. Ein Abend in einem der schwimmenden Restaurants entlang der Donau mit einem serbischen Grillteller und Live-Musik ist ein unvergessliches Erlebnis und rundet den Tag perfekt ab.
Donauradweg in Bulgarien und Rumänien
Durch das Eiserne Tor geht es von Serbien nach Rumänien sowie auch durch das Balkangebirge. Anschließend durch die Walachei bis zur Stadt Galati. Hier fließt die Donau ins Donaudelta und schließlich ins schwarze Meer. Am Ziel angekommen lässt es sich hier in schöner Landschaft die erlebte Strecke von knapp 800 Kilometern durch Bulgarien und Rumänien rekapitulieren.
Eins kann ich dir versprechen: Der Donauradweg von knapp 800 Kilometern durch Bulgarien und Rumänien wird dir Geschichten aus alten Zeiten flüstern, während du durch Landschaften radelst, die unberührter nicht sein könnten.
Herausfordernd, aber die Aussichten sind es wert!
In Bulgarien solltest du dir Zeit für die pittoreske Stadt Vidin nehmen, mit seiner mächtigen Festung Baba Vida, die stolz über der Donau thront. Mit ein wenig Fantasie kannst du dich hier wie ein Wächter aus längst vergangenen Tagen fühlen. Anschließend erwartet dich auf dem Donauradweg durch Bulgarien die wilde Schönheit der bulgarischen Natur. Ich muss zugeben, dass die Strecken hier in Bulgarien durchaus herausfordernd sein können, aber glaube mir, die Aussichten sind es definitiv wert. Außerdem wirst du durch kleine Dörfer fahren, wo die Zeit stehen geblieben zu sein scheint und wo ähnlich wie in der Slowakei Gastfreundschaft und kulinarischer Genuss großgeschrieben werden.
Wo die Donau sich ihren Weg durch die wilden Karpaten bahnt
Überquerst du dann die Grenze nach Rumänien, erwartet dich ein ganz anderes Bild. Die weiten Ebenen des Banats bieten dir eine Fahrt so ruhig und friedlich, dass du deine Gedanken klar sortieren kannst. Rumänien präsentiert sich mit einer atemberaubenden Mischung aus Kultur und Natur. Besonders beeindruckend ist die Region um das Eiserne Tor, wo die Donau ihren Weg durch die malerischen, wilden Karpaten bahnt. Hier wirst du die Donau von einer ganz anderen Seite erleben: kraftvoll und mächtig.
Technisches Wunderwerk und römische Ruinen
Ein beeindruckendes Muss ist die Stadt Drobeta-Turnu Severin mit dem Wasserkraftwerk Iron Gates – ein technisches Wunderwerk, das dich staunen lassen wird. Und wenn du dich für antike Geschichte interessierst, dann darfst du die römischen Ruinen von Drobeta nicht verpassen. Von hieraus sind es noch knapp 150 Kilometer bis nach Sulina am Schwarzen Meer – die Endstation des Donauradwegs.
Nimm dir Zeit für die kleinen Momente auf der Radetappe durch Bulgarien und Rumänien. Halte an einem lokalen Markt, probiere die frischen Produkte und tausche ein paar Worte und Handzeichen mit den Einheimischen. Übrigens, die Sonnenuntergänge über der Donau sind hier besonders spektakulär.
Donauradweg – mein Fazit
Und da sind wir am Ende unserer gemeinsamen Reise entlang des Donauradwegs angelangt – Europas Fahrradparadies, das nicht nur deine Waden herausfordern, sondern auch dein Herz erobern wird. Von den sanften Quellen in Deutschland über die österreichischen Weinberge, vorbei an den ungarischen Puszten und durch die weite, wilde Schönheit der Balkanländer, zeigt diese Radreise Donau die unbeschreibliche Vielfalt Europas in ihrer ganzen Pracht.
❗️ Meine persönliche Empfehlung: Nimm dir auf deiner Donauradweg Route ausreichend Zeit und lass die Eindrücke auf dich wirken. Der Donauradweg ist mehr als eine Route – er ist ein unvergessliches Abenteuer auf dem Fahrrad. Und was dein treues Gefährt betrifft: Investiere in Qualität und die notwendige Ausstattung – in unserem Online-Shop findest du das notwendige Fahrradzubehör. Ein robustes Rad, zuverlässige Fahrradpumpen-Set und bequeme Fahrradrucksäcke machen den Unterschied aus zwischen einem Trip und einem Abenteuer.
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Für wen ist der Donauradweg geeignet? Der Donauradweg ist super ausgebaut, beschildert und größtenteils asphaltiert. Außerdem verläuft der gesamte Radweg weitestgehend ohne Steigungen und daher besonders für Tourenradler, Radler mit Kindern, E-Biker und sogar abschnittsweise für Rennräder gut geeignet. Auch gibt es zahlreiche Möglichkeiten Streckenabschnitte überbrücken. Hierzu stehen zum Beispiel Fähren oder Bahnen bereit.
Welche Seite ist die Schönste? Ob du am Nord- oder am Südufer der Donau radelst spielt keine große Rolle. Jedes Ufer ist abwechslungsreich und hat seine besonderen Seiten. Mit einem Blick auf die Karte, kannst du dir schnell überlegen, ob du lieber auf diesem oder jenem Ufer fahren möchtest.
Außerdem kannst du meist alle 5 bis 10 Kilometer das Ufer über eine der zahlreichen Brücken wechseln und befindest dich trotz allem noch auf dem Radweg. Denn dieser ist oft auf beiden Seiten vorhanden und auch gut beschildert.
Donauradweg ohne Gepäck? Ja, es ist auch möglich den Donauradweg ohne Gepäck zu bewältigen. Dabei hast du nur das Nötigste, wie Wasser, Snacks und Wetterbekleidung auf den einzelnen Strecken dabei.
Der Rest wird von Versorgungsfahrzeugen bzw. dem jeweiligen Anbieter zum abgemachten Endpunkt der Strecke gebracht. Auch lassen sich Mieträder und Equipment für den Radweg leihen. Donauradweg Anbieter findest du zahlreich im Internet.
Ist der Donauradweg geteert? Der Donauradweg wird mehr und mehr ausgebaut, sodass bald alle Abschnitte asphaltiert sein werden. In Deutschland und Österreich ist der Donauradweg schon vollständig geteert. Ab der Slowakei gibt es noch immer kurze Abschnitte, welche über Schotte- oder Feldwege führen.
Wir lieben Radfahren!
Hallo, wir sind Rebekka und Sebastian. Die Passion fürs Fahrradfahren wurde uns bereits in die Wiege gelegt. Egal, ob entspannte Touren mit dem E-Bike oder abenteuerliche Ausflüge auf dem Mountainbike – wir versuchen jeden freien Moment auf dem Fahrradsattel zu verbringen. Außerdem lieben wir es, Technik und Funktionen zu testen und neue Produkte zu entwickeln. Mit unserem Online-Shop HiLo sports Fahrradzubehör haben wir unser Hobby zum Beruf gemacht.
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Fahrradpumpen Ratgeber
Du willst alles zum Thema Fahrradpumpen erfahren, dann bist du hier genau richtig!
Damit du beim Thema Fahrradventil Arten den Durchblick hast, findest du bei uns eine klare Übersicht dazu.
Für die verschiedenen Fahrrad Ventilarten gibt es verwirrend viele Bezeichnungen. Das Wichtigste gleich vorweg: Bei Fahrrädern gibt es 3 unterschiedliche Ventil Arten:
Schrader Ventil,
Dunlop Ventil und
Sclaverand Ventil
Damit du den idealen Durchblick bekommst, findest du in diesem Beitrag alles zum Thema Fahrradventil Arten schnell und einfach erklärt. Los geht´s …
AV-, DV- und SV-Ventil kurz und informativ im Video erklärt!
Wir kennen unzählige Synonyme für die verschiedenen Fahrradventile. Tatsächlich gibt es nur 3 unterschiedliche Ventilarten:
Sclaverand Ventil, Dunlop Ventil und Schrader Ventil. Die Krux an der Geschichte: Alle drei Ventile haben unzählige Namensgebungen.
Die Ventilarten im Überblick!
Hier findest du gleich zur Einstimmung die Synonyme der Ventilarten im Überblick:
Und nun geht´s gleich ans Eingemachte. Wir erklären dir die 3 Ventilarten im Detail:
Fahrradventil Typ: Schrader Ventil (AV)
Das Auto- bzw. Schrader Ventil ist nach seinem Erfinder August Schrader benannt.
Sein Sohn Georg H. F. Schrader konstruierte und patentierte das Ventil, das auch in Kraftfahrzeugen eingesetzt und deshalb oft als Autoventil bezeichnet wird.
Besonderes Merkmal: Das Schrader Ventil lässt sich als einzige Ventilart an der Tankstelle aufpumpen. Deshalb ist es unter anderem an Reiserädern im Einsatz.
Fahrradventil Typ: Dunlop Ventil (DV)
Das Dunlop Ventil wurde nach seinem Erfinder John Boyd Dunlop benannt, den man als Erfinder des Luftreifens kennt.
Er ist auch der Gründer des gleichnamigen Reifenherstellers Dunlop. Bis zum Aufkommen der Mountainbikes Ende 1970er / Anfang 1980er Jahre war das Dunlop Ventil in Europa an fast jedem Fahrrad zu finden.
Besonderes Merkmal: Das DV-Ventil hält am wenigsten Druck stand, ist jedoch weltweit am meisten vertreten.
Fahrradventil Typ: Sclaverand Ventil (SV)
Das Sclaverand Ventil ist nach seinem französischen Erfinder Etienne Sclaverand benannt und wird auch als französisches Ventil oder Rennradventil bezeichnet.
Gewinde DIN 7756: Außen VG 6x32, Außen VG 5,2x24 am Ventileinsatz
Besonderes Merkmal: Vor dem Aufpumpen muss der drehbare Ventilkopf aufgedreht werden. Nach dem Pumpen unbedingt wieder zudrehen, damit keine Luft entweichen kann.
So funktioniert ein Fahrradventil
👍Wusstest du, dass
alle Fahrradschläuche prinzipiell gleich aufgebaut sind?
Sie unterscheiden sich nur an den eingebauten Ventilen, von denen es wie bereits erwähnt 3 unterschiedlichen Arten gibt!
Am Schlauch selbst ist ein Metallröhrchen angebracht, dadurch strömt Luft in den Fahrradreifen. Darin befindet sich das eigentliche Ventil, welches verhindert, dass Luft aus dem Schlauch strömen kann.
Die Ventilarten können untereinander nicht ausgetauscht werden. Dafür muss der komplette Schlauch gewechselt werden.
Nun wissen wir, wie die Mechanik eines Fahrradventils funktioniert, die Handhabung der Ventile unterscheidet sich aber ebenso wie deren Aufbau und Namen.
Nachfolgend informieren wir dich über die Funktionsweisen der verschiedenen Fahrradventile:
Das Schrader Ventil: So funktioniert es
Wissenswert: Das Schrader- bzw. Auto-Ventil, wie der Name bereits verdeutlicht, findet seine Verwendung auch am Auto. Das Autoventil ist der einzige Ventiltyp, der an der Tankstelle aufgepumpt werden kann. Deshalb werden Autoventile gerne an Reise- und Alltagsrädern verwendet.
Während Sclaverand und Dunlop Ventile denselben Pumpaufsatz nützen können, benötigt das Autoventil einen separaten Aufsatz. Viele Pumpen haben bereits einen solchen Doppelkopf integriert.
Wenn nicht, dann gibt es Aufsätze zu kaufen, sogenannte Ventiladapter. Diese ermöglichen es mit einem Pumpaufsatz alle 3 Ventilarten aufzupumpen.
Das Autoventil besteht immer aus einem herausschraubbaren Einsatz und einer Gewindehülse, die mit dem Schlauch verbunden ist.
Das Herausschrauben des Einsatzes ist etwas aufwendiger. Dafür wird ein gabelförmiger Schlüssel benötigt. Dieser befindet sich an der Rückseite der Ventilkappe.
Das Ablassen von Luft ist kinderleicht. Du kannst mit einem kleinen Gegenstand, zum Beispiel einem Schraubenzieher, auf den Pin drücken. Dieser Pin befindet sich in der Mitte des Ventilröhrchens.
Aufpumpen: Das Aufpumpen eines Schrader Ventils ist recht einfach. Du entfernst die Ventilkappe und dockst den Pumpenkopf am Ventil an. Danach legst du den Hebel am Pumpenkopf um, damit die Pumpe fest am Ventil hält.
Jetzt kannst du den gewünschten Druck in den Reifen pumpen. Dann klappst du den Hebel wieder um und entfernst den Pumpenkopf.
Montage: Die Montage eines Schlauches mit Autoventil ist relativ simpel. Du kannst das Ventil durch die vorhandene Bohrung schieben. Danach kannst du es mit einer Sicherungsmutter gegen eventuelles Verrutschen sichern .
Das Dunlop Ventil (DV): So funktioniert es
Wissenswert: Die meisten Dunlop Ventile sind für einen maximalen Reifendruck von 6 bar ausgelegt. Sie kommen deshalb hauptsächlich bei Trekkingrädern und City Bikes zum Einsatz. Das Dunlop Ventil ist im deutschsprachigen Raum und in den Niederlanden am weitesten verbreitet.
Vor- und Nachteile: Das Dunlop Ventil bringt keine klaren Vorteile gegenüber den anderen beiden Ventilarten. Ein Nachteil ist, dass der Reifendruck nicht so genau bestimmt werden kann wie bei den anderen Ventilarten.
Da die Dunlop Ventile nicht offengehalten werden können, lässt sich der Reifendruck nur messen während Luft durch das Ventil strömt. Das wiederum bedeutet, dass die Messung sehr ungenau wird.
Zudem benötigt das Aufpumpen der Dunlop Ventile mehr Kraftaufwand im Vergleich zu den anderen Ventil Arten. Das kommt zustande, da der Pumpendruck die Spannung des Gummischlauchs überwinden muss.
Aufpumpen: Das Aufpumpen vom Schlauch mit Dunlop Ventil ist relativ einfach. Du entfernst zuerst die Ventilkappe. Im Gegensatz zum Sclaverand Ventil musst du nichts aufdrehen. Du setzt einfach den Pumpenkopf an und legst den Hebel um.
Dann kannst du bereits beginnen zu pumpen. Willst du Luft ablassen, dann ist das leider nicht ganz so einfach. Du musst zuerst den Kern im Ventil losschrauben.
Danach löst du die Überwurfmutter vorsichtig. Leider strömt dann oft die komplette Luft aus dem Reifen. Das bedeutet, dass du den Reifen nochmals komplett neu aufpumpen musst.
Montage: Zuerst musst du das Ventil entfernen. Du schraubst die Überwurfmutter ab und nimmst das Ventil heraus. Nun kannst du das Röhrchen durch das Ventilloch schieben.
Dann setzt du den Ventilkern ein und befestigst ihn mit der vorher abgeschraubten Überwurfmutter. Im Sinne der Sicherheit wird das Dunlop Ventil in die Schlitze des Ventilschafts gesteckt.
Anschließend wird es mit der Überwurfmutter gesichert, das dichtet den Reifen zusätzlich ab.
Das Sclaverand Ventil (SV): So funktioniert es
Wissenswert: Das Sclaverand Ventil ist das Schmalste der 3 Ventiltypen. Genau das bringt den größten Vorteil mit sich: Die Felgenbohrung ist entsprechend schmal. Deshalb ist die Stabilität der Laufradfelge besser.
Bei Mountainbikes kommt das Sclaverand wegen diesem Vorteil der besseren Laufradstabilität zum Einsatz. Beim Rennrad wird es genutzt, da es dem höchsten Druck standhält.
Rennräder werden mit einem Zieldruck von bis zu 8 bar aufgepumpt. Mit einem hohen Druck bleibt der Rollwiderstand besser.
Der Ventileinsatz des Sclaverand Ventils kann entweder mit dem Gummischlauch verbunden sein oder als herausnehmbares Element in die Hülse eingeschraubt werden.
Wenn du merkst, dass es einen Druckverlust im Reifen gibt, solltest du kontrollieren, ob der Einsatz noch festsitzt. Das könnte ein Grund für weniger Luft im Reifen sein.
Aufpumpen: Beim Aufpumpen unterscheidet sich das Sclaverand Ventil von den anderen beiden Ventilarten. Denn vor dem Aufpumpen muss der lösliche Kopf aufgeschraubt werden, da sonst keine Luft eindringen kann.
Nach dem Reifen aufpumpen musst du ihn wieder gut schließen, damit beim Radfahren keine Luft entweichen kann. Zum Aufpumpen selbst steckst du einfach den Pumpenkopf fest auf das geöffnete Ventil und schließt ihn daraufhin.
Wenn du etwas zu viel Luft im Reifen hast, kannst du leicht auf das Ventil drücken, dann strömt wieder etwas Luft aus. Somit kannst du den Druck präzise einstellen.
Montage: Die Montage vom Sclaverand Ventil ist relativ simpel. Du entfernst zuerst die Ventilkappe und Mutter vom Ventil. Danach schiebst du das Ventil durch die dafür vorgesehene Bohrung.
Dann fixierst du das Ventil mithilfe der vorher abgenommenen Mutter an der Felge. Das war´s, schon hast du einen neuen Schlauch angebracht.
Die richtige Fahrradpumpe für alle Ventilarten
Wir haben sehr viel über die 3 Fahrradventil Arten gelernt. Doch das beste Ventil nützt nichts, wenn wir keine Luft in den Reifen bekommen. Dazu wird eine zum Ventil passende Fahrradpumpe benötigt.
Mittlerweile haben viele Pumpen einen sogenannten Doppelkopf. Das bedeutet, dass sie zwei unterschiedliche Öffnungen haben. Ein riesiger Vorteil, denn damit lassen sich alle Ventile aufpumpen.
Ein Ventiladapter Set zu Hause und auf der Radtour dabei zu haben, schadet nie, denn es gibt Pumpen, die nur eine Öffnung am Pumpenkopf haben.
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Alles klar, oder? Jetzt wissen wir, dass es „nur“ 3 verschiedene Ventilarten für Fahrräder gibt, aber welches Ventil befindet sich in welchem Reifen?
Jede Ventilart wird in bestimmten Fahrradarten eingesetzt. Kurz & kompakt in der Übersicht:
Der Unterschied macht es aus: Die Ventile erkennt man an ihrem Durchmesser und dem maximalen Druck, dem sie Stand halten.
Das Sclaverand Ventil ist das Schmalste der 3 Ventilarten und hält am meisten Druck aus. Deshalb kommt es gerne bei Rennrädern zum Einsatz.
Das Dunlop Ventil hingegen hält am wenigsten Druck stand.
Das Schrader Ventil ist die einzige Ventilart, die an der Tankstelle aufgepumpt werden kann.
Welches Fahrradventil ist das Beste?
Eine gute und oft gestellte Frage! Da der Fahrradmarkt von 3 verschiedenen Fahrradventil Arten dominiert wird, kann man keine klare Empfehlung für ein spezielles Ventil abgeben.
Wichtig ist auf jeden Fall, dass das Ventil zur Felgenbohrung passt und eine geeignete Fahrradpumpe vorhanden ist.
Am weitesten verbreitet ist nach wie vor das Dunlop-Ventil. Die Handhabung ist allgemein bekannt und unkompliziert.
Das Sclaverand Ventil ist schmaler als die anderen Ventile und daher besonders gut für schmale Rennradfelgen geeignet.
Das Auto-Ventil lässt sich dafür problemlos an der Tankstelle aufpumpen.
Welches Fahrradventil hält die Luft am besten?
Der Luftdruckverlust ist mittlerweile bei allen drei Ventilarten gleich gering, da es in der Dichtheit der Ventile keine gravierenden Unterschiede mehr gibt.
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Kontrolliere deshalb regelmäßig den Luftdruck in deinem Fahrradreifen, damit die nächste Fahrt zum Vergnügen wird und der Reifen entsprechend rollt!
Wissenswert – der maximale Reifendruck für dein Fahrradventil:
Wechseln eines Fahrradventils
Verliert das Fahrrad ständig Luft, muss nicht unbedingt ein undichter Schlauch die Ursache dafür sein. Auch Fahrradventile können beschädigt oder undicht werden, lassen sich aber gut auswechseln.
Wie weiß ich, ob mein Fahrradschlauch oder das Ventil undicht sind? Am besten testest du das kurz aus. Nimm eine Schüssel Wasser und ziehe den ausgebauten und leicht aufgepumpten Schlauch langsam durch das Wasser.
Steigen Luftbläschen auf, hast du die undichte Stelle im Schlauch oder am Ventil gefunden.
Ist das Ventil undicht, kann es gewechselt werden. Passt die Ventilhalterung im Schlauch, kann sogar die Ventilart gewechselt werden.
Das geht jedoch nicht mit dem Autoventil, da dieses breiter als die anderen zwei ist. In dem Fall muss ein neuer Schlauch mit dem passenden Fahrradventil gekauft und eingesetzt werden.
Passt das Ventil, dann kannst du das neue Fahrradventil wieder von Hand in die Ventilhalterung schrauben.
☝️Wusstest du, dass
ein Fahrradventil bei unsachgemäßer Montage beschädigt werden kann?
Bitte vergiss die Justierschraube nicht, damit das Fahrradventil nicht aus der Felge rutschen kann!
Ist das Ventil montiert, kann der Fahrradschlauch wieder in den Reifen eingebaut und leicht aufgepumpt werden. Von Hand etwas nachdrücken und den Schlauch auf dem Felgenband in die richtige Position bringen.
Sitzt alles wie angegossen, kann der Reifen mit dem neuen Ventil komplett aufgepumpt werden.
Einsatz von Ventilkappe und Ventilmutter
Jeder kennt sie - die Ventilkappe. Sie liegt jedem neuen Fahrradschlauch bei und wird doch oft weggelassen. Genau gleich verhält es sich bei der Ventilmutter.
Die Meinungen teilen sich, ob man nun besser mit oder ohne fährt. Wir klären euch über Vor- und Nachteile gerne auf:
Ist eine Ventilmutter angebracht, so wird das Ventil im rechten Winkel zum Felgenloch gehalten. Dies ist aber nicht zwingend notwendig, vor allem bei hohen Felgen.
Die Ventilmutter verhindert jedoch, dass Wasser durch Starkregen oder intensives Putzen durch das Ventilloch ins Laufradinnere eindringt.
Den größten Vorteil bringt die Ventilmutter beim Einsatz einer schlauchlosen Fahrradpumpe, damit das Ventil nicht zu tief in den Reifen hineingedrückt wird.
Unverzichtbar ist die Ventilmutter bei Tubeless-Reifen. Dort wird sie benötigt, um den Fahrradreifen dicht zu bekommen. Beim Fixieren sollte darauf geachtet werden, dass sich die Mutter bei Bedarf wieder gut lösen lässt.
👉Wusstest du, dass
eine Ventil- bzw. Felgenmutter NICHT mit einer Zange angezogen, sondern nur ganz leicht mit der Hand hineingedreht werden sollte?
Der Einsatz einer Zange kann zu Beschädigungen am Schlauch und somit für einen vorprogrammierten „Platten“ sorgen.
Ventilkappen sind mehr als nur Zierde, sie dichten das Ventil zusätzlich ab und schützen es vor Schmutz und Dreck. Verunreinigung kann im Ventil Luftverlust verursachen und somit die Funktion einschränken.
Vor allem bei starker Beanspruchung der Reifen empfiehlt es sich, die Ventilkappe auf dem Ventil zu lassen.
Der kompatible Fahrradventil Adapter
Standard Fahrradpumpen mit einer Öffnung passen auf Sclaverand und Dunlop Ventile. Das Schrader Ventil hingegen benötigt eine andere Öffnung.
Damit diese zur Standard Pumpe kompatibel wird, gibt es Fahrrad Ventiladapter. Den Adapter kannst du auf dein Fahrradventil aufschrauben und damit jede Pumpenkopf Öffnung für jedes Fahrradventil nutzen.
Es gibt auch Fahrradpumpen Köpfe, die nur auf Schrader Ventile passen. Mit den Adaptern kannst du sowohl Sclaverand als auch Dunlop Ventile entsprechend nutzen.
Die Fahrradventil Adapter
AV-, DV- und SV-Ventil Adapter kurz und informativ im Video erklärt!
Autorin
Alexandra Kager ist Redakteurin bei HiLo sports und passionierte Bikerin, die ihre Leidenschaft und ihr Know-How im Fahrrad Bereich gerne teilt.
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Keer op keer wordt mij gevraagd bij Hilo Sports, welke fietsroute in Europa het mooiste voor mij is. Ik hoef absoluut niet lang na te denken: het Donau -cycluspad. Waarom? Je kunt de ziel van Europa op twee wielen verkennen, door historische steden fietsen, talloze bezienswaardigheden langs de Donau bewonderen, een pauze nemen in adembenemende landschappen en genieten van een paar culinaire specialiteiten. Dit is precies wat het Donau -fietspad - een van de meest populaire fietsroutes in Europa, die door acht landen direct langs de majestueuze Donau leidt - van Donaueschingen tot de Zwarte Zee. En het leuke van het 2.850 km lange Donau -cycluspad is dat hij veel te bieden heeft voor weekendavonturen, gezinnen, lange -distantie fietsers en professionele fietsers. Afhankelijk van hoe ver je wilt rijden, hoeveel tijd je hebt en wat je persoonlijke fitnessniveau op het fietszadel staat, kun je een podium kiezen op het Donau -cycluspad dat aan je individuele vereisten past. Auteur, Rebekka van Hilo Sports For Me, de combinatie van vrijheid en sport maakt fietsen zo uniek. Ik geef de voorkeur aan uitgebreide, platte podia op mijn stadsfiets. Ik ben het creatieve hoofd van Hilo Sports - en schat, vooral het knutselen van details over de fietsaccessoires. Inhoudsopgave ▶ ️ Donauradweg Route en tips voor het plannen van ▶ ️ Algemene informatie over het Donau -cycluspad ▶ ▶ ▶ De beste reistijd ▶ ️ Donauradweg duur ▶ N en Servië ▶ ️ Donauradweg in Bulgarije en Romania ▶ ▶ DonauradWeg - Mijn conclusie ▶ mijn Conclusie ▶ ️ My CONCLUSIE ign ieken streek Donauradweg FAQ's Donauradweg -route en tips over planning In dit blogartikel neem ik je mee op een virtuele tour langs de hele route door acht landen: Duitsland, Slowakije, Hongarije, Kroatië, Servië, Roemenië en Bulgarije. Ik geef je ook praktische informatie van de planning van je persoonlijke Donau -fietspad fietstocht naar de ideale apparatuur en fietsaccessoires tot mijn persoonlijke Donau -cycluspadtips die je fietser zeker sneller zullen laten kloppen. Dus, pak je fietsrugzak in, vergeet je fietspompen niet professionele set en maak je klaar voor een onvergetelijke fietstocht door Europa. In dit blogartikel kunt u in dit blogartikel informeren naar de juiste druk op de fietsbanden. 👉Wist je dat elke band lucht verliest vanwege de constante druk van de fiets? Dus controleer de luchtdruk in je fietsband regelmatig zodat de volgende reis gelukkig wordt en de banden dienovereenkomstig rolt! Algemene informatie over het Donau -fietspad voordat we uzelf onderdompelen in de voordelen en fascinatie van de individuele fasen van het Donau -fietspad, ik wil u een praktisch overzicht geven - en de meest voorkomende vragen beantwoorden die in specifieke forums en gemeenschappen worden gesteld . DONAURADWEG - De meest voorkomende vragen Hoelang is het Donau -cycluspad? Van Donauschingen tot Sulina op de Zwarte Zee, het Donau -cycluspad is ongeveer 2,850 kilometer lang. Waar eindigt de Donau in Donaueschingen in het zwarte bos? De Donau eindigt in Roemenië. Daar stroomt ze in de Donau -delta en stroomt uiteindelijk in de Zwarte Zee. Dat hangt af van uw persoonlijke voorkeuren en behoeften. Als u de voorkeur geeft aan zeer goed ontwikkelde paden, prachtige hotels en geweldige restaurants, dan kan ik het Duitse en Oostenrijkse deel van het Donau -fietspad aanbevelen. Ben je op zoek naar vreemden, brede landschappen en oude culturele steden, dan is de rest van het Donau -cycluspad een must voor jou. Ongeveer 320 kilometer. Gedeeltelijk fietspad, deels zijstraten, deels straat, van Hongarije tot de monding van de Zwarte Zee, het veld en de grindpaden. Is het Donau -cycluspad ook geschikt voor beginners en gezinnen met kinderen? Ja. In het bijzonder het Donau -fietspad en Duitsland en in Oostenrijk. Aankomst en vertrek van Donauradweg als u de tijd en staat brengt, raad ik aan de hele route van 2.850 kilometer op uw fietszadel te dekken. Maar ik weet dat niet iedereen genoeg tijd heeft om het hele Donau -cycluspad te sturen. Maar dat maakt niet uit! Omdat je met de trein alle grotere steden op het hele fietspad langs de Donau kunt kiezen als het begin- of eindpunt voor je fietstocht. De secties van Passau tot Wenen en van Wenen tot Boedapest zijn erg populair en dienovereenkomstig zeer bezocht. Op basis van mijn eigen Donau -cycluspad weet ik dat het erg vol kan zijn, vooral in het hoogseizoen. Het is daarom raadzaam om van tevoren je Donau -fietspad te boeken. Hier vindt u een geweldige selectie van fietsbeschermende covers: naar de fietsbescherming dekt de beste reistijd wanneer is de beste tijd voor het Donau -cycluspad? De beste manier om het Donau -fietspad van mei tot september heel goed te krijgen. Over het algemeen kunt u ook het hele jaar door het fietspad rijden zodra de paden en straten ijs of sneeuwvrij zijn. Opgemerkt moet worden dat minder biertuinen, veerboten of snackbars zijn geopend in koudere seizoenen-en mogelijk een aantal populaire Donau-fietspaden hebben. Donauradweg Duur Hoeveel dagen u moet plannen voor het hele Donau -cycluspad kan in het algemeen niet worden beantwoord. Als ervaren fietser zou ongeveer 70 km per dag absoluut geen probleem moeten zijn voor u op de hele route. Omdat de hele route bijna vrij is van gradiënten en daarom kan veel kilometer per dag snel worden gemaakt. Afhankelijk van hoe sportief of ontspannen je je Donau -fietspad wilt plannen, heb je de bijna 2.800 kilometer tussen 14 en 45 dagen nodig. Voor gezinnen met kinderen en / of sightseeing -tijden van de vele mooie donauradweg bezienswaardigheden, kan het ook iets langer zijn. Dus dat voorkomt een record tijdens je tour, ik zal ons e -boek nooit meer aan je aanbevelen. De fasen van het Donau -fietspad dat de Donauradweg over vele nationale grenzen rent en biedt u dus een verscheidenheid aan ervaringen, zoals nauwelijks enig ander fietspad. Natuurlijk Kun je het fietspad zelf verkorten of uitbreiden. Voordat ik je meer precies voorstel aan het individuele Donau -cycluspad, geef ik je een klein overzicht van de hele route hier. Passau naar Linz Route Lengte: ongeveer Bratislava naar Boedapest Route lengte: ongeveer 200 km diploma: middelgrote secties met sterker verkeer en lichtgradiënten Boedapest tot Osijek Route Lengte: ongeveer 300 km Moeilijkheid: Vermijd het veranderen van landschap met stedelijke en landelijke secties. Lengte: ongeveer 130 km zwenkduur: centrale secties met een slechtere padkwaliteit kunnen Vukovar optreden tot Novi Sad Route Lengte: ongeveer 90 km Moeilijkheidsgraad: lichte en goed ontwikkelde paden novi Sad to Ilok Route Lengte: Ca. Diploma: Gemakkelijk tot medium -tot -materiële afstanden met sommige heuvels ilok tot ijzeren poorten (ijzeren poort) Routelengte: ongeveer 200 km zwenkdiploma: medium tot zwaar heuvelachtig terrein en langere afstanden Iron Gates na vidine -route lengte: ca. Swivel Degree: Meer middelgrote secties met indrukwekkende landschapsvidine volgens de lengte van de rouse route: ongeveer 200 km zwenkdiploma: gemakkelijke tot middelbare platte secties met enkele stedelijke passen in Duitsland in Duitsland ben ik persoonlijk een zeer grote liefhebber van de Donube -cyclus. in Duitsland. Ongetwijfeld is het Duitse gedeelte van het Donau -cycluspad alleen al een reis waard. Het Donau -fietspad begint in de levendige stad Donauschingen, waar de veelzijdige Donau -quelle kan worden gevonden. Vanaf hier kronkelt de fietsroute door een vredig, pittoresk landschap dat voor elke fietsfan iets te bieden heeft. Je fietst door idyllische kleine steden en dorpen, voorbij groene weiden en bossen die je beschermen tegen de middagzon met hun dikke bladdak. Dit podiumgedeelte is vooral populair bij gezinnen met kinderen. Populaire bezienswaardigheden aan het begin van het Donau -fietspad trekt de universiteitsstad Ulm aan met de hoogste kerktoren ter wereld - de Ulm Münster. Ik hou van dit gezicht! En als je daar bent, pak je fiets drinkfles en een krakeling voor een pauze, omdat hier de zoute bagage daadwerkelijk is uitgevonden. De stad Regensburg is net zo legendarisch met zijn goed bewaarde middeleeuwse oude stad, die deel uitmaakt van de UNESCO-werelderfgoed. Hier Geschiedenis en gezellige krijgen samenvoegen, terwijl u door smalle straten slentert of op de stenen brug blijft. Geschikte drinkflessen en houder 👍 Mijn persoonlijke Donau -cycluspad Duitsland Tip: plan voldoende tijd voor de Schlögener Schlingen op je fietstour - een spectaculaire rivierlus die zich tussen Linz en Passau bevindt. Een echte insider -tip met een prachtig uitzicht! Omdat de meeste van hen hier alleen door fietsen. Donauradweg in Oostenrijk Het Oostenrijkse gedeelte van het Donau -cycluspad is het pure fietsgeluk - met goed ontwikkelde paden die zich uitstrekken over ongeveer 380 kilometer van Passau (Duitsland) tot Bratislava (Slowakije). Op dit podium zijn de pittoreske wijngaarden bijzonder indrukwekkend, die in de Wachau liggen alsof ze worden geschilderd. Tussen de wijnstokken vindt u rustieke heurigen - zoals de bars in Oostenrijk worden genoemd - waar u uzelf moet belonen met een glas groene veltliner! In Linz en Wenen komt Culture vervolgens Linz, de stad die is veranderd van het industriële centrum naar het culturele bolwerk. Hier kunt u een cultuurpauze nemen en worden geïnspireerd door de hedendaagse scène. We blijven naar Wenen, waar u uw culturele en plezierige dorst tussen Hofburg en Prater kunt bevredigen. Als je genoeg tijd hebt voor je Donau -fietspad, moet je een aantal dagen plannen in de prachtige stad Wenen - voordat je teruggaat op het fietszadel. Een groot pluspunt: op het Donau -fietspad in Oostenrijk ben je erg vlak, zodat de kilometers op je fietsas wegvliegen. 👍 Mijn persoonlijke Donau -fietspad Oostenrijk Tip: zorg ervoor dat u een bezoek aan het Melk -klooster plant - een barokke juweel dat majestueus is over de Donau. Als u hier bent, moet u de prachtige bibliotheek niet missen. Een droom voor elke boekenwurm. ❗Ner mijn persoonlijke advies: vergeet niet om een waterdichte fietsrugzak te hebben in je Donau -fietspad. Mijn aanbeveling is deze fietsrugzak waterdichte 25 liter. Omdat ik uit mijn eigen Donau -padervaring weet dat het weer in Oostenrijk soms erg humeurig kan zijn. En als we al regen zijn, kan een waterdichte fietshelmcoating zeer voordelig zijn. Bekijk onze fietsrugzakken op Donauradweg in Slowakije Als je de Oostenrijkse grens achter je hebt verlaten, zul je midden in het avontuur van Donauradweg in Slowakije zijn. Van de Oostenrijkse grens is het slechts een stenen worp naar Bratislava. De hoofdstad van Slowakije staat bekend om zijn ontspannen sfeer en de charmante oude stad - en is vooral populair bij jongeren maar ook gezinnen. Als je door de straten tussen de barokke gebouwen slentert, moet je zeker genieten van het uitzicht op het kasteel van Bratislava - het uitzicht op de Donau is daar gewoon adembenemend. Traditionele leven en historische kastelen Zodra je de Slowaakse stad achter je hebt verlaten, zul je ervaren hoe verrassend het stadium van het Donau -fietspad is door Slowakije. Je fietst langs groene wijnvelden en via kleine dorpen, waar je het traditionele leven van dichtbij kunt ervaren. En dan zijn er de Donau -weiden - een natuurreservaat dat perfect is voor een ontspannende adempauze. Dit gebied is vooral populair bij vogelliefhebbers. Als je jezelf in de geschiedenis wilt onderdompelen, is het Devin Castle een must. Het torent op een rots direct op de samenvloeiing van de Donau en maart en vertelt verhalen uit tijden waarin ridders en koningen het land regeerden. 👍 Mijn persoonlijke Donau -cycluspad Slowakije tip: verlaat de typische Donau -padroute en maak een omweg naar de wijnregio rond de stad Nitra. De lokale specialiteiten en regionale wijn zijn een echt plezier. Bovendien zijn gastvrijheid en Slowaakse gezelligheid hier erg belangrijk. Voordelen van het Donau -fietspad in Slowakije denken dat het Slowaakgedeelte van het Donau -cycluspad niet zo beroemd is als zijn buren, maar dat is wat het charme maakt. Het is minder druk en je kunt genieten van de reis en het landschap zonder drukte. Bovendien loopt het Donau -fietspad in Slowakije zonder een grote klim. Zelfs als het fietspad hier niet zo goed is ontwikkeld als in Duitsland of Oostenrijk, is het vrij eenvoudig om de loop van de weg te volgen. Zorg er in elk geval voor dat u een hoogwaardige fietspomp en een geschikte fietsklepadapter hebt, omdat u ze op uw tour nodig hebt. U kunt professionele kennis vinden in onze gedetailleerde fietspompen. Donauradweg in Hongarije en Servië gaat verder op het Donau -fietspad naar Hongarije! In Hongarije zul je het Donau -fietspad ervaren in zijn eigen charme en diversiteit. Van Boedapest, de stad van thermische baden en prachtige architectuur tot de brede niveaus van de Puszta - er is hier zoveel te zien! Terwijl u door de Hongaarse hoofdstad fietst, kunt u genieten van het majestueuze aanzicht van het parlement. Vanaf hier is het slechts iets minder dan 240 kilometer naar de Servische grens. Onderweg lokt het brede landschap van Hongarije met zijn stille charme, waar je langs wijngaarden en zonnebloemvelden fietst, die in de zomer een echt kleurenspektakel zijn. Rijke geschiedenis en een stad die nooit slaapt zodra je de Hongaarse grens achter je verlaat, duik je rechtstreeks in de rijke geschiedenis van Servië. Novi verdrietig met zijn fort Petrovaradin, die over de stad waakt, is slechts een van de hoogtepunten. En dan is er Belgrado, een stad die nooit lijkt te slapen, vol leven en met een jonge, dynamische scène. Wat een idyll! Maar hier komt het hoogtepunt: terwijl de hele drukte zijn charme heeft, is het de idyll van de Servische bank van de Donau die je gegarandeerd zal betoveren. De route leidt je door de ijzeren poort, een van de meest indrukwekkende kloven in Europa, waar de Donau door de Karpaten en de Balkan Mountains stroomt. 👍 Mijn persoonlijke Donau -fietspad Hongarije & Servië Tip: trakteer uzelf op een dagpauze in Hongarije en breng het door in een van de vele thermische baden (mijn absolute favoriet is de Gellért Bad). Je spieren moeten je gegarandeerd bedanken! In Servië moet u op zijn beurt de tijd nemen om de lokale gerechten uitgebreid te proberen. Een avond in een van de drijvende restaurants langs de Donau met een Servische grillplaat en livemuziek is een onvergetelijke ervaring en ronde de dag perfect af. Donauradweg in Bulgarije en Roemenië door de ijzeren poort is van Servië naar Roemenië en ook door de Balkan -gebergte. Dan door de Wallachia naar de stad Galati. Hier stroomt de Donau in de Donau -delta en uiteindelijk in de Zwarte Zee. Eenmaal op de bestemming kan de route van bijna 800 kilometer ervaren door Bulgarije en Roemenië worden herhaald in een prachtig landschap. Uitdagend, maar de vooruitzichten zijn het waard! In Bulgarije moet je de tijd nemen voor de pittoreske stad Vidin, met zijn machtige fort Baba Vida, dat trots is op de Donau. Met een kleine verbeelding kun je je een bewaker van lang afgelopen dagen voelen. Dan wacht de wilde schoonheid van de Bulgaarse natuur op je op het Donau -fietspad door Bulgarije. Ik moet toegeven dat de routes hier in Bulgarije behoorlijk uitdagend kunnen zijn, maar geloof me dat de prospects het zeker waard zijn. Je zult ook door kleine dorpen rijden waar de tijd lijkt te zijn gestopt en waar, zoals in Slowakije, gastvrijheid en culinaire geneugten erg belangrijk zijn. Waar de Donau zich een weg baant door de wilde Karpaten die je de grens oversteekt naar Roemenië, wacht een heel ander beeld op je. De brede niveaus van de Banat bieden je een reis zo kalm en vredig dat je je gedachten duidelijk kunt sorteren. Roemenië presenteert zich met een adembenemende mix van cultuur en natuur. De regio rond de ijzeren poort is bijzonder indrukwekkend, waar de Donau zich een weg baant door de pittoreske, wilde Karpaten. Hier ervaar je de Donau van een compleet andere kant: krachtig en krachtig. Technisch wonder en Romeinse ruïnes De stad Drobeta-Turnu Severin met de Iron Gates Hydropower-fabriek is een indrukwekkend must-a-technisch wonder dat versterkt zal zijn. En als je geïnteresseerd bent in de oude geschiedenis, moet je de Romeinse ruïnes van Drobeta niet missen. Vanaf hier is het iets minder dan 150 kilometer naar Sulina op de Zwarte Zee - het eindstation van het Donau -cycluspad. 👍 Mijn persoonlijke Tip Donauradweg Bulgarije en Roemenië: neem de tijd voor de kleine momenten op het fietspodium door Bulgarije en Roemenië. Houd een lokale markt vast, probeer de nieuwe producten en zweet een paar woorden en handsignalen met de lokale bevolking. Trouwens, de zonsondergangen boven de Donau zijn hier bijzonder spectaculair. DONAURADWEG - Mijn conclusie en aan het einde van onze reis konden we met het Donau -cycluspad - Europa's fietsparadijs, dat niet alleen uw kalveren uitdaagt, maar ook uw hart zal veroveren. Uit de zachte bronnen in Duitsland over de Oostenrijkse wijngaarden, voorbij de Hongaarse duwtjes en door de uitgestrektheid, wilde schoonheid van de Balkanlanden, toont deze fietstour Donau de onbeschrijfelijke variëteit van Europa in al zijn pracht.❗️ Mijn persoonlijke aanbeveling: neem voldoende tijd op uw Donau -routeroute en laat de indrukken op u werken. Het Donau -fietspad is meer dan een route - het is een onvergetelijk avontuur op de fiets. En wat uw loyale voertuig betreft: investeer in kwaliteit en de benodigde apparatuur in onze online winkel vindt u de nodige fietsaccessoires. Een robuust wiel, betrouwbare fietspompset en comfortabele fietsrugzakken maken het verschil tussen een reis en een avontuur. ☝️ Weet u dat een fietsklep in onjuiste montage kan worden beschadigd? Vergeet de aanpassingsschroef niet zodat de fietsklep niet uit de rand kan glijden! In de online winkel vindt u de juiste fietspomp voor u! Wat betreft de fietspompen Donauradweg FAQ's voor wie is het Donau -cycluspad? Bovendien loopt het hele fietspad grotendeels zonder hellingen en daarom bijzonder geschikt voor tourfietsers, fietsers met kinderen, e-bikers en zelfs secties van racefietsen. Er zijn ook tal van opties overbruggen van de routesecties. Veerboten of treinen zijn bijvoorbeeld hiervoor beschikbaar. Welke kant is het mooiste? Of je op de noord- of zuidelijke oever van de Donau fietst, speelt geen belangrijke rol. Elke bank is gevarieerd en heeft zijn speciale partijen. Met een blik op de kaart kunt u snel nadenken of u liever op deze of die bank rijdt. Omdat dit vaak aan beide kanten aanwezig is en ook goed aangegeven is. Donauradweg zonder bagage? Je hebt alleen de kale benodigdheden, zoals water, snacks en weerskleding op de afzonderlijke routes. Huur fietsen en apparatuur voor het fietspad kunnen ook worden geleend. U kunt een tal van providers van Donau -cycluspad op internet vinden. Is het Donau -cycluspad? Het Donau -fietspad is al volledig verhard in Duitsland en Oostenrijk. Vanuit Slowakije zijn er nog korte secties die leiden via Schotten of onverharde wegen. We houden van fietsen! Hallo, we zijn Rebekka en Sebastian. De passie voor fietsen is al in onze wieg geplaatst. Ongeacht of ontspannen rondleidingen met de e-bike of avontuurlijke excursies op de mountainbike-we proberen, probeer elk vrij moment op het fietszadel door te brengen. We houden ook van technologie en functies te testen en nieuwe producten te ontwikkelen. Met onze online winkel Hilo Sports Bicycle -accessoires hebben we onze hobby tot een beroep gemaakt. Dat is misschien ook geïnteresseerd in fietspompen die je wilt leren over fietspompen, dan ben je hier precies hier! Voor de bijdrage, soorten fietspompen van klein en compact tot stabiel en robuust - de selectie van fietspompen is enorm. Op de postbandendrukfiets in een heldere tabel vindt u de juiste bandenspanning voor uw fiets. Aan de bijdrage zodat u een duidelijk overzicht hebt als het gaat om de fietsklep, vindt u een duidelijk overzicht met ons. Er zijn veel namen voor de verschillende fietssoorten klep. Het belangrijkste van tevoren: er zijn 3 verschillende klepsoorten voor fietsen: Schrader -klep, Dunlop -klep en Sclaverand Ventildamit U krijgt het ideale perspectief, u vindt alles snel en gemakkelijk in dit artikel. Laten we gaan ... inhoudsopgave ▶ ️ 3 verschillende fietsklepsoorten ▶ ️ Dit is hoe een fietsklep ▶ ️ de juiste fietspomp voor alle kleptypen ▶ ️ Het juiste kleptype voor uw fiets ▶ ️ Gebruik van klepdop en klep en klep Moer ▶ ️ De compatibele fietsklepadapter ▶ Typt de 3 fietsklepsoorten AV, DV en SV -klep kort en informatief uitgelegd in de video! We kennen talloze synoniemen voor de verschillende fietskleppen. In feite zijn er slechts 3 verschillende soorten klep: Sclaverand klep, Dunlop -klep en Schrader -klep. De kern van de geschiedenis: alle drie de kleppen hebben talloze namen. De Kleptypen in één oogopslag! Hier vindt u een overzicht van de synoniemen van de kleptypen om in de stemming te komen: en nu is het recht op de versierde. We leggen de 3 soorten klep in detail uit: Bicycle klep Type: Schrader Valve (AV) De auto of Schrader -klep is vernoemd naar zijn uitvinder August Schrader. Zijn zoon Georg H. F. Schrader heeft de klep gebouwd en gepatenteerd, die ook wordt gebruikt in motorvoertuigen en daarom vaak een autoventiel wordt genoemd. Applicatiegebied: reisfiets, dagelijkse fiets, touring cynoniemen: AV-klep, auto-klep, auto / autoklep, motorfietsklep, MTB-kleprand boring: 8,5 mmmaximaal afdrukken: 10 bar draad DIN 7756: Buiten VG 8x32, binnen VG 5x36 Speciale functie: de Schrader -klep kan worden opgeblazen als het enige kleptype bij het benzinestation. Daarom wordt het gebruikt op reisfietsen. Fietsklep Type: Dunlop Valve (DV) De Dunlop -klep is vernoemd naar zijn uitvinder John Boyd Dunlop, die bekend staat als de uitvinder van de luchtbanden. Hij is ook de oprichter van de bandenfabrikant van dezelfde naam Dunlop. Tot het optreden van de mountainbikes aan het einde van de jaren zeventig / vroege jaren 1980, werd de Dunlop -klep in Europa op bijna elke fiets gevonden. Toepassingsgebied: trekkingwielen, stadsfietsen, fitnesswielen synoniemen: DV -klep, normale klep, fietsklep, flitsklep, houten klep, Holland klep, Engelse klep, Duitse klep, Alligator Valve Rim Bore: 8,5 mm maximale printing: 6 bar draad 7756: Buiten VG 8x32 Speciale functie: de DV -klep is bestand tegen de minste druk, maar is wereldwijd het meest vertegenwoordigd. Fietskleptype: Sclaverand Valve (SV) De Sclaverand -klep is vernoemd naar zijn Franse uitvinder Etienne Sclaverand en wordt ook wel een Franse klep of racefietsklep genoemd. Applicatiegebied: racefiets, mountainbike, e-bike, tubeless systeem (tubeless banden) synoniemen: SV-klep, presta-klep, Franse klep, racefietsventiel, raceklep, boorboorboorboorboor: 6,5 mmmaximale printing: 15 bar Draad DIN 7756: Buiten VG 6x32, buiten VG 5.2x24 op de klepgebruik -Specifieke functie: de roterende klepkop moet worden opgevoerd voordat u opblaast. Zorg ervoor dat u na het pompen opnieuw draait, zodat geen lucht kan ontsnappen. Dit is hoe een fietsklep werkt 👍Wist je dat alle fietsslangen in principe gelijk zijn gestructureerd? Ze verschillen alleen op de ingebouwde kleppen, waarvan er 3 verschillende soorten zijn zoals al vermeld! Een metalen buis is bevestigd aan de slang zelf, wat betekent dat lucht in de fietsbanden stroomt. Het bevat de werkelijke klep, waardoor lucht uit de slang stroomt. De kleptypen kunnen niet met elkaar worden uitgewisseld. Om dit te doen, moet de hele slang worden gewijzigd. Nu weten we hoe de mechanica van een fietsklep werkt, maar de behandeling van de kleppen verschilt zowel en de structuur en namen. In het volgende zullen we u informeren over de functies van de verschillende fietskleppen: de Schrader -klep: dit is hoe het werkt: de Schrader of Auto -klep, zoals de naam al illustreert, vindt het gebruik ervan ook op de auto. De autoventiel is het enige kleptype dat kan worden opgeblazen bij het benzinestation. Dat is de reden waarom autoventielen vaak worden gebruikt op reizen en dagelijkse wielen. Terwijl Sclaverand- en Dunlop -kleppen dezelfde pompbevestiging kunnen gebruiken, vereist de Auto -Style een afzonderlijke bijlage. Veel pompen hebben al zo'n dubbele kop geïntegreerd. Zo niet, dan zijn er essays om te kopen, dus aangekondigde klepadapter. Met een pompbevestiging maken deze alle 3 soorten klep mogelijk om op te pompen. De auto -stijl bestaat altijd uit een schroef -op gebruik en een schroefdraadhuls die is aangesloten op de slang. Het gebruik van het gebruik is iets complexer. Hiervoor is een vorkvormige sleutel vereist. Dit bevindt zich aan de achterkant van de klepdop. U kunt op de pen drukken met een klein object, bijvoorbeeld een schroevendraaier. Deze pin bevindt zich in het midden van de klepbuis. U verwijdert de klepdop en legt de pompkop op de klep aan. Vervolgens legt u de hendel op de pompkop zodat de pomp stevig op de klep vasthoudt. Nu kunt u de gewenste druk in de band pompen. Vervolgens vouwen u de hendel opnieuw en verwijdert u de pompkop. U kunt de klep door het bestaande gat duwen. Daarna kun je het beveiligen met een zekering moeder tegen het uitglijden. De Dunlop -klep (DV): dit is hoe het werkt: de meeste Dunlop -kleppen zijn ontworpen voor een maximale bandendruk van 6 bar. Ze worden daarom voornamelijk gebruikt voor wandelwielen en stadsfietsen. De Dunlop -klep is het meest wijdverbreid in Duits -spreep -landen en in Nederland. Voordelen en nadelen: de Dunlop -klep biedt geen duidelijke voordelen ten opzichte van de andere twee soorten klep. Een nadeel is dat de bandenspanning niet zo nauwkeurig kan worden bepaald als bij de andere soorten klep. Omdat de Dunlop -kleppen niet open kunnen worden gehouden, kan de bandendruk alleen worden gemeten terwijl lucht door de klep stroomt. Dit betekent op zijn beurt dat de meting erg onnauwkeurig wordt. Bovendien vereist het pompen van de Dunlop -kleppen meer inspanning in vergelijking met de andere klepsoorten. Dit komt voort omdat de pompdruk de spanning van de rubberen slang moet overwinnen. U verwijdert eerst de klepdop. In tegenstelling tot de Sclaverand -klep hoeft u niets in te schakelen. Je legt gewoon de pompkop en zet de hendel op. Dan kunt u al beginnen met pompen. Als u lucht wilt afvoeren, is dit helaas niet zo eenvoudig. Je moet eerst de kern in de klep losschroeven. Vervolgens lost u de Union Nut voorzichtig op. Helaas stroomt de hele lucht vaak uit de band. Dit betekent dat u de band weer volledig moet opblazen. Jij Schrob de vakbondsmoer en haal de klep eruit. Nu kunt u de buis door het klepgat duwen. Gebruik vervolgens de klepkern en bevestig deze aan de eerder genaaide Union -moer. Wat de beveiliging betreft, wordt de Dunlop -klep in de slots van het klepgebied ingebracht. Vervolgens wordt het beveiligd met de Union Noot, die ook de band afdicht. De Sclaverand Valve (SV): Dit is hoe het werkt: de Sclaverand -klep is de smalste van de 3 kleptypen. Dit is precies wat het met zich meebrengt: de randboring is dienovereenkomstig smal. Daarom is de stabiliteit van de wielrand beter. Met mountainbikes wordt de Sclaverand gebruikt vanwege dit voordeel van een betere stabiliteit van de waaier. Het wordt gebruikt voor de racefiets omdat het bestand is tegen de hoogste druk. Racefietsen worden opgeblazen met een doeldruk van maximaal 8 bar. Met hoge druk blijft de rolweerstand beter. Als u merkt dat er een drukverlies in de band is, moet u controleren of het gebruik nog steeds vastzit. Dit kan een reden zijn voor minder lucht in de band. Omdat de oplosbare kop moet worden geschroefd voordat hij opduikt, kan er anders geen lucht doordringen. Nadat je het na de band hebt gepompt, moet je het opnieuw sluiten zodat geen lucht kan ontsnappen tijdens het fietsen. Om uzelf op te blazen, legt u de pompkop stevig op de open klep en sluit u deze vervolgens. Als je iets te veel lucht in de band hebt, kun je gemakkelijk op de klep drukken, dan stroomt een kleine lucht weer uit. U kunt de druk dus precies uitstellen. Montage: de montage van de Sclaverand -klep is relatief eenvoudig. Eerst verwijder je de klepdop en moeder uit de klep. Dan duw je de klep door het beoogde gat. Vervolgens repareer je de klep met behulp van de eerder verwijderde moeder op de rand. Dat is het, je hebt al een nieuwe slang bevestigd. De juiste fietspomp voor alle soorten klep hebben we veel geleerd over de 3 fietsklepsoorten. Maar de beste klep heeft geen zin als we geen lucht in de band krijgen. Voor dit doel is een fietspomp die geschikt is voor de klep vereist. Dit betekent dat je twee verschillende openingen hebt. Een enorm voordeel, omdat het ervoor zorgt dat alle kleppen worden opgeblazen. Het hebben van een klepadapter thuis en op de fietstocht doet nooit pijn omdat er pompen zijn die slechts één opening op de pompkop hebben. In de online winkel vindt u de juiste fietspomp voor u! Wat betreft de fietspompen, wat moet u overwegen wanneer u opgeblazen fietstalen opgeblazen? U weet al het belangrijkste: • Er zijn 3 verschillende fietsklepsoorten • Er zijn geschikte fietspompen of • klepadapter om u op te blazen om de juiste pomp bij de hand te pompen, de rest is eenvoudig:➡Verwijder ️ klepdop➡Open ️ Klep (alleen noodzakelijk voor SV -klep)➡️ Druk de fietspomp op de klep en Moor -hendel afhankelijk van de pomp➡️Bis blazen naar de gewenste luchtdruk➡️ Pompkop (na het passen van de hendel) Verwijder uit de klep➡Sluit ️ Klep (alleen SV -klep)➡Schroef ️ klepdop➡️ Klaar! Laten we op een veilige en ongeval -vrij reis gaan! Details pompen over het onderwerp fiets zijn te vinden in onze blogpost om het juiste kleptype voor je fiets op te pompen, toch? Nu weten we dat er "slechts" 3 verschillende soorten klep voor fietsen zijn, maar welke klep is in welke band? Kortom en compact in het overzicht: het verschil is wat de kleppen herkent met hun diameter en de maximale druk die ze hebben. De Sclaverand -klep is de smalste van de 3 soorten klep en kan de meeste druk weerstaan. Daarom wordt het vaak gebruikt voor racefietsen. De Dunlop -klep daarentegen kan de minste druk weerstaan. De Schrader -klep is het enige kleptype dat kan worden opgeblazen bij het benzinestation. Welke fietsklep is het beste? Een goede en vaak gestelde vraag! Aangezien de fietsmarkt wordt gedomineerd door 3 verschillende fietsklepsoorten, kunt u geen duidelijke aanbeveling doen voor een speciale klep. Het is absoluut belangrijk dat de klep bij de randboring past en een geschikte fietspomp beschikbaar is. De meest voorkomende is de Dunlop -klep. De behandeling is algemeen bekend en ongecompliceerd. De Sclaverand -klep is smaller dan de andere kleppen en daarom bijzonder geschikt voor smalle racefietsen. De autoklep kan gemakkelijk worden opgeblazen bij het benzinestation. Welke fietsklep houdt de lucht het beste? Het verlies van luchtdruk is nu even laag voor alle drie de klep, omdat er geen meer ernstige verschillen zijn in de strakheid van de kleppen. 👉Wist je dat elke band door de constante druk van fiets en bestuurder: verliest in lucht? Daarom controleer je de luchtdruk in je fietsband regelmatig zodat de volgende reis gelukkig wordt en de banden dienovereenkomstig rolt! De moeite waard om te weten - de maximale bandenspanning voor uw fietsklep: het wijzigen van een fietsklep De fiets verliest constant lucht, hoeft niet noodzakelijkerwijs de oorzaak hiervan te zijn. Fietskleppen kunnen ook worden beschadigd of gelekt, maar u kunt goed worden vervangen. Het is het beste om het kort te testen. Neem een kom met water en trek langzaam aan de geëxpandeerde en licht opgeblazen slang door het water. Als luchtbellen stijgen, heb je het lek gevonden in de slang of klep. Als de klep lekt, kan deze worden gewijzigd. Als de klephouder in de slang past, kan zelfs het kleptype worden gewijzigd. Dit is echter niet mogelijk met de automatische stijl, omdat het breder is dan de andere twee. In dit geval moet een nieuwe slang met de juiste fietsklep worden gekocht en gebruikt. ☝️ Weet u dat een fietsklep in onjuiste montage kan worden beschadigd? Vergeet de aanpassingsschroef niet zodat de fietsklep niet uit de rand kan glijden! Als de klep is geïnstalleerd, kan de fietsslang opnieuw in de banden worden geïnstalleerd en enigszins opgeblazen. Duw een beetje bij de hand en leg de slang in de juiste positie op de randband. Als alles als een handschoen zit, kan de band volledig worden opgeblazen met de nieuwe klep. Gebruik van klepdop en klepmoer iedereen kent ze - de klepdop. Het omvat elke nieuwe fietsslang en wordt vaak weggelaten. De klepmoer is precies hetzelfde. De meningen delen of u beter rijdt met of zonder. We zouden u graag verduidelijken over voor- en nadelen: als een klepmoer is bevestigd, wordt de klep in de rechterkant van het randgat gehouden. Dit is echter niet absoluut noodzakelijk, vooral bij hoge velgen. De klepmoer voorkomt echter dat water de binnenkant van het wiel binnengaat door zware regen of intensieve reiniging door het klepgat. Het grootste voordeel is de klepmoer bij het gebruik van een tubeless fietspomp zodat de klep niet te diep in de band wordt geduwd. De klepmoer voor tubeless banden is onmisbaar. Daar is het nodig om de fietsband strak te krijgen. Tijdens het vaststellen moet worden geleverd om ervoor te zorgen dat de moeder indien nodig gemakkelijk kan worden opgelost. 👉Wist je dat een klep of velg moeder niet met tang mag worden vastgedraaid, maar alleen heel gemakkelijk met de hand moet worden omgedraaid? Het gebruik van tang kan schade aan de slang veroorzaken en dus voor een pre -geprogrammeerd "paneel". Klepdoppen zijn meer dan alleen sierlijk, ze verzegelen ook de klep en beschermen deze tegen vuil en vuil. Verontreiniging kan luchtverlies in de klep veroorzaken en dus de functie beperken. Vooral wanneer de banden zwaar worden gebruikt, is het raadzaam om de klepdop op de klep te laten. De compatibele fietsklepadapter standaard fietspompen met één opening in de klaver- en Dunlop -kleppen. De Schrader -klep daarentegen heeft een andere opening nodig. Zodat dit compatibel wordt met de standaardpomp, is er een fietsklepadapter. U kunt de adapter op uw fietsklep losschroeven en elke opening van de pompkop gebruiken voor elke fietsklep. Er zijn ook fietspompen koppen die alleen op Schrader -kleppen passen. Met de adapters kunt u dienovereenkomstig zowel Sclaverand- als Dunlop -kleppen gebruiken. De fietsklepadapter AV, DV en SV -klepadapter kort en informatief in de video uitgelegd! Auteur Alexandra Kager is redacteur bij Hilo Sports en een gepassioneerde motorrijder, die graag haar passie en knowhow in het fietsgebied deelt. Dat is misschien ook geïnteresseerd in fietspompen die je wilt leren over fietspompen, dan ben je hier precies hier! Voor de bijdrage, soorten fietspompen van klein en compact tot stabiel en robuust - de selectie van fietspompen is enorm. Op de postbandendrukfiets in een heldere tabel vindt u de juiste bandenspanning voor uw fiets. naar de post
Hallo zusammen,
ich plane, den Donauradweg komplett zu fahren. Wie sieht es denn aus mit Zurückkommen?
Hat jemand eine Idee, wie und von wo (nahe des schwarzen Meers) man wieder samt Fahrrad und Gepäck zurückfahren kann und wie lange das etwa dauert? Gibt es eine gute Zug- oder Busverbindung? Kann man mit einem Schiff zurückfahren?
Danke und viele Grüße
Boris
Sehr gute Beschreibung, herzlichen Dank. Siggi
servus,
also ich habe die Ettapen auf dreimal von Passau bis zum Schwarzen Meer geschaft.
schönste fahrt ist Passau Wien, ab dann sind zum Teil Feldwege oder Flurberreunigungswege, zum großen Teil, “Radwege mit frischen Kies aufschottung” ab Budapest lasse ich es das nächste mal. Lieber wieder Radwege am Rhein, Bodensee im Herbst (sind sogar Fußwege frei für Radfahrer und somit direkt am Wasser) , Main. Allen noch gut Rad
Hey ihr Donauradler!
Den Donauradweg habe ich bis Wien schon geradelt.Bis Budapest würde ich mich auch noch alleine „trauen“ doch von da an habe ich ziemlich Respekt,die Tour weiter alleine anzugehen.Habt ihr Tipps,wie man andere findet,die diese Tour gerne unternehmen würden(ohne sich einer Reisegruppe anschließen zu müssen?)?
Freu mich über evtl.Rückmeldungen.
Mit freundlichen Grüßen
F.Steinwand
Hallo HiLosports,
Danke, das sind alles sehr nützliche und hilfreiche Informationen, die mir sehr geholfen haben.
Bitte weiter so!
Beste Radfahrergrüße vom Niederrhein
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Hallo zusammen,
ich plane, den Donauradweg komplett zu fahren. Wie sieht es denn aus mit Zurückkommen?
Hat jemand eine Idee, wie und von wo (nahe des schwarzen Meers) man wieder samt Fahrrad und Gepäck zurückfahren kann und wie lange das etwa dauert? Gibt es eine gute Zug- oder Busverbindung? Kann man mit einem Schiff zurückfahren?
Danke und viele Grüße
Boris
Sehr gute Beschreibung, herzlichen Dank. Siggi
servus,
also ich habe die Ettapen auf dreimal von Passau bis zum Schwarzen Meer geschaft.
schönste fahrt ist Passau Wien, ab dann sind zum Teil Feldwege oder Flurberreunigungswege, zum großen Teil, “Radwege mit frischen Kies aufschottung” ab Budapest lasse ich es das nächste mal. Lieber wieder Radwege am Rhein, Bodensee im Herbst (sind sogar Fußwege frei für Radfahrer und somit direkt am Wasser) , Main. Allen noch gut Rad
Hey ihr Donauradler!
Den Donauradweg habe ich bis Wien schon geradelt.Bis Budapest würde ich mich auch noch alleine „trauen“ doch von da an habe ich ziemlich Respekt,die Tour weiter alleine anzugehen.Habt ihr Tipps,wie man andere findet,die diese Tour gerne unternehmen würden(ohne sich einer Reisegruppe anschließen zu müssen?)?
Freu mich über evtl.Rückmeldungen.
Mit freundlichen Grüßen
F.Steinwand
Hallo HiLosports,
Danke, das sind alles sehr nützliche und hilfreiche Informationen, die mir sehr geholfen haben.
Bitte weiter so!
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