Donauradweg: Oplev Europas cykelparadis - Oversigt over hele ruten
Immer wieder werde ich bei HiLo sports gefragt, welche Fahrradroute in Europa für mich die schönste ist. Da muss ich definitiv nicht lange überlegen: der Donauradweg.
Warum? Du kannst auf zwei Rädern die Seele Europas erkunden,durch historische Städte radeln, zahlreiche Sehenswürdigkeiten entlang der Donau bewundern, in atemberaubenden Landschaften Pause machen und dabei noch ein paar kulinarische Spezialitäten genießen.
Genau das bietet dir der Donauradweg – eine der beliebtesten Fahrradrouten Europas, die durch acht Länder direkt entlang der majestätischen Donau führt – von Donaueschingen bis zum Schwarzen Meer.
Und das Schöne an dem 2.850 Kilometer langen Donauradweg ist, dass er sowohl für Wochenendabenteuer, Familien, Langstreckenradler als auch Profiradfahrer so einiges zu bieten hat. Je nachdem, wie weit du fahren möchtest, wieviel Zeit du hast und wie dein persönliches Fitnesslevel auf dem Fahrradsattel ist, kannst du dir eine Etappe auf dem Donauradweg aussuchen, die zu deinen individuellen Ansprüchen passt.
Autorin, Rebekka von HiLo sports
Für mich macht die Kombination aus Freiheit und Sport das Fahrradfahren so einzigartig. Am liebsten mag ich ausgedehnte, flache Etappen auf meinem City Bike. Ich bin der kreative Kopf von HiLo sports – und liebe v.a. das Austüfteln von Details am Fahrradzubehör.
In diesem Blogartikel nehme ich dich mit auf eine virtuelle Tour entlang der gesamten Route durch acht Länder: Deutschland, Österreich, Slowakei, Ungarn, Kroatien, Serbien, Rumänien und Bulgarien. Außerdem gebe ich dir praktische Infos an die Hand von der Planung deiner persönlichen Donauradweg Radtour über die ideale Ausrüstung und Fahrrad-Zubehör bis hin zu meinen persönlichen Donauradweg Tipps, die dein Radler-Herz sicherlich höherschlagen lassen. Also, pack schon mal deinen Fahrradrucksack, vergiss auf keinen Fall dein Fahrradpumpen Profi-Set – und mach dich bereit für eine unvergessliche Fahrradreise durch Europa. Übrigens, in diesem Blogartikel kannst du dich über den richtigen Fahrrad Reifendruck erkundigen.
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Allgemeine Informationen zum Donauradweg
Bevor wir in die Vorzüge und Faszination der einzelnen Etappen des Donauradwegs eintauchen, möchte ich dir noch einen praktischen Überblick geben – und die häufigsten Fragen beantworten, die in spezifischen Foren und Communities gestellt werden.
Donauradweg – die häufigsten Fragen
Wie lang ist der Donauradweg? Von Donauschingen bis nach Sulina am Schwarzen Meer ist der Donauradweg ca. 2.850 Kilometer lang.
Wo fängt der Donauradweg an? In Donaueschingen im Schwarzwald.
Wo endet die Donau? Die Donau endet in Rumänien. Dort fließt sie ins Donaudelta und mündet schließlich im Schwarzen Meer.
Wo ist der Donauradweg am schönsten?Das hängt von deinen persönlichen Vorlieben und Bedürfnissen ab. Wenn du sehr gut ausgebaute Wege, schöne Hotels und tolle Restaurants bevorzugst, dann kann ich dir den deutschen und österreichischen Teil des Donauradwegs ans Herz legen. Suchst du eher Fremde, weite Landschaften und alte Kulturstädte, dann ist der restliche Teil vom Donauradweg ein Muss für dich.
Wie lang ist der Donauradweg von Passau nach Wien? Etwa 320 Kilometer.
Wie ist die Beschaffenheit des Donauradweges? Teils Radweg, teils Nebenstraßen, teils Straße, ab Ungarn bis zur Mündung ins Schwarze Meer vermehrt Feld- und Schotterwege.
Ist der Donauradweg auch für Anfänger und Familien mit Kindern geeignet? Ja. Insbesondere die Donauradweg Etappe und Deutschland und in Österreich.
Donauradweg An- und Abreise
Wer Zeit und Kondition mitbringt, dem empfehle ich die gesamte Strecke von 2.850 Kilometer auf seinem Fahrradsattel zurückzulegen. Aber ich weiß, dass nicht jeder ausreichend Zeit hat, um den kompletten Donauradweg zu fahren.
Das macht aber auch nichts! Denn mit dem Zug kannst du alle größeren Städte auf dem gesamten Radweg entlang der Donau als Start bzw. Endpunkt für deine Fahrradtour wählen.Sehr beliebt und dementsprechend hoch frequentiert sind beispielsweise die Abschnitte von Passau nach Wien, sowie von Wien nach Budapest. Anhand meiner eigenen Donauradweg Erfahrung weiß ich, dass es vor allem in der Hauptsaison hier sehr voll sein kann. Daher ist es empfehlenswert, seine Donauradweg Unterkünfte im Voraus zu buchen.
Sollte es doch mal regnen auf deinem Weg, dann nimm besser Schutzbekleidung und Regen Schutzhüllen fürs Fahrrad mit. Hier findest du eine tolle Auswahl an Fahrrad Schutzhüllen:
Wann ist die beste Zeit für den Donauradweg? Am besten lässt sich der Donauradweg von Mai bis September sehr gut beradeln. Generell kannst du den Radweg aber auch ganzjährig befahren, sobald die Wege und Straßen Eis- bzw. Schnee-frei sind. Dabei gilt zu beachten, dass in kälteren Jahreszeiten weniger Biergärten, Fähren oder Imbiss-Stände offen haben – und eventuell einige beliebte Donauradwege Unterkünfte geschlossen haben.
Donauradweg Dauer
Wie viele Tage du für den gesamten Donauradweg einplanen musst, lässt sich pauschal nicht beantworten. Als geübter Radfahrer sollten auf der gesamten Strecke etwa 70 km pro Tag absolut kein Problem für dich sein. Denn die gesamte Strecke ist fast frei von Steigungen und daher lassen sich schnell viele Kilometer pro Tag machen. Je nachdem wie sportlich oder entspannt du deine Donauradweg Etappen planst, benötigst du für die knapp 2.800 Kilometer zwischen 14 und 45 Tagen. Für Familien mit Kindern und / oder Besichtigungszeiten der vielen schönen Donauradweg Sehenswürdigkeiten kann es auch etwas länger werden. Damit du einen Platten auf deiner Tour verhinderst, empfehle ich dir unser eBook Nie wieder platte Reifen.
Die Etappen des Donauradwegs im Überblick
Der Donauradweg verläuft über viele Ländergrenzen hinweg und bietet dir somit eine Vielfalt an Erlebnisse, wie kaum ein anderer Radweg. Natürlich kannst du den Radweg auch auf eigene Faust beliebig abkürzen oder verlängern. Bevor ich dir die einzelnen Donauradweg Etappen genauer vorstelle, gebe ich dir hier einen kleinen Überblick über die gesamte Strecke.
Passau nach Linz
Streckenlänge: ca. 100 km
Schwierigkeitsgrad: Leicht bis mittel
Gut geeignet für Anfänger und Familien mit Kindern
Linz nach Wien
Streckenlänge: ca. 190 km
Schwierigkeitsgrad: Leicht
flache Streckenführung mit gut ausgebauten Radwegen
Wien nach Bratislava
Streckenlänge: ca. 80 km
Schwierigkeitsgrad: Leicht
ideal geeignet für Tagesausflüge
Bratislava nach Budapest
Streckenlänge: ca. 200 km
Schwierigkeitsgrad: mittel
einige Abschnitte mit stärkerem Verkehr und leichten Steigungen
Budapest nach Osijek
Streckenlänge: ca. 300 km
Schwierigkeitsgrad: Mittel
abwechslungsreiche Landschaft mit städtischen und ländlichen Abschnitten
Osijek nach Belgrad
Streckenlänge: ca. 140 km
Schwierigkeitsgrad: Mittel
teils unebene Wege und einige Hügel
Belgrad nach Vukovar
Streckenlänge: ca. 130 km
Schwierigkeitsgrad: Mittel
Abschnitte mit schlechterer Wegqualität können vorkommen
Vukovar nach Novi Sad
Streckenlänge: ca. 90 km
Schwierigkeitsgrad: Leicht
flache und gut ausgebaute Wege
Novi Sad nach Ilok
Streckenlänge: ca. 100 km
Schwierigkeitsgrad: Leicht bis mittel
gut befahrbare Strecken mit einigen Hügeln
Ilok nach Iron Gates (Eisernes Tor)
Streckenlänge: ca. 200 km
Schwierigkeitsgrad: Mittel bis schwer
hügeliges Terrain und längere Distanzen
Iron Gates nach Vidin
Streckenlänge: ca. 150 km
Schwierigkeitsgrad: Mittel
anspruchsvollere Abschnitte mit beeindruckender Landschaft
Vidin nach Rousse
Streckenlänge: ca. 200 km
Schwierigkeitsgrad: Leicht bis mittel
flache Abschnitte mit einigen städtischen Durchfahrten
Donauradweg in Deutschland
Ich persönlich bin eine ganz große Liebhaberin des Donauradwegs in Deutschland. Zweifelsohne, allein der deutsche Streckenabschnitt des Donauradwegs ist eine eigene Reise wert.
Der Donauradweg beginnt in der lebendigen Stadt Donaueschingen, wo die vielbesagte Donauquelle zu finden ist. Von hier aus schlängelt sich die Fahrradroute auf etwa 600 Kilometer durch eine friedvolle, malerische Landschaft, die für jeden Fahrradfan etwas zu bieten hat. Du radelst durch idyllische kleine Städte und Dörfer, vorbei an grünen Wiesen und Wäldern, die dich mit ihrem dichten Blätterdach vor der Mittagssonne schützen. Dieser Etappenabschnitt ist bei Familien mit Kindern besonders beliebt.
Beliebte Sehenswürdigkeiten
Gleich zu Beginn des Donauradwegs lockt die Universitätsstadt Ulm mit dem höchsten Kirchturm der Welt – dem Ulmer Münster. Ich liebe diesen Anblick! Und wenn du schon mal da bist, schnapp dir für eine Pause deine Fahrrad Trinkflasche und eine Brezel, denn hier wurde das salzige Gepäck tatsächlich erfunden. Genauso legendär ist die Stadt Regensburg mit ihrer gut erhaltenen mittelalterlichen Altstadt, die zum UNESCO-Weltkulturerbe zählt. Hier verschmelzen Geschichte und gemütliches Beisammensein, während du durch enge Gassen schlenderst oder an der Steinernen Brücke verweilst.
Plane bei deiner Radtour auch genügend Zeit für die Schlögener Schlinge – eine spektakuläre Flussschleife, die sich zwischen Linz und Passau befindet. Ein echter Geheimtipp mit einer wunderschönen Aussicht! Denn die meisten radeln hier nur durch.
Donauradweg in Österreich
Der österreichische Abschnitt des Donauradwegs ist das pure Radlerglück – mit gut ausgebauten Wegen, die sich über rund 380 Kilometer von Passau (Deutschland) bis nach Bratislava (Slowakei) erstrecken. Auf dieser Etappe sind die malerischen Weinberge besonders beeindruckend, die wie gemalt in der Wachau liegen. Zwischen den Rebstöcken findest du urige Heurigen – so werden in Österreich die Lokale genannt –, wo du dich mit einem Gläschen Grüner Veltliner belohnen solltest!
In Linz und Wien warten Kultur
Dann kommt Linz, die Stadt, die sich vom Industriezentrum zur Kulturhochburg gewandelt hat. Hier kannst du eine Kulturpause einlegen und dich von der zeitgenössischen Szene inspirieren lassen. Weiter geht's nach Wien, wo du zwischen Hofburg und Prater deinen Kultur- und Genussdurst stillen kannst. Wenn du ausreichend Zeit für deine Donauradweg Tour hast, dann solltest du gleich mehrere Tage in der wunderschönen Stadt Wien einplanen – bevor es wieder auf den Fahrradsattel geht. Ein großes Plus: Auf dem Donauradweg in Österreich sind sie Strecken sehr eben, sodass die Kilometer auf deinem Fahrradtacho so dahinfliegen.
👍 Mein persönlicher Donauradweg Österreich Tipp:
Plane unbedingt einen Besuch im Kloster Melk ein – ein barockes Juwel, das majestätisch über der Donau thront. Wenn du hier bist, solltest du dir auf keinen Fall die prachtvolle Bibliothek entgehen lassen. Ein Traum für jeden Bücherwurm.
❗️Mein persönlicher Ratschlag: Vergiss nicht, in deiner Donauradweg Packliste einen wasserdichten Fahrradrucksack dabeizuhaben. Meine Empfehlung ist dieser Fahrradrucksack wasserdicht 25 Liter. Denn aus meiner eigenen Donauradweg Erfahrung weiß ich, dass in Österreich das Wetter manchmal sehr launisch werden kann. Und wenn wir schon bei Thema Regen sind, kann ein wasserdichter Fahrrad Helmüberzug sehr zum Vorteil sein.
Wenn du die österreichische Grenze hinter dir gelassen hast, befindest du dich gleich mitten im Abenteuer Donauradweg in der Slowakei. Von der österreichischen Grenze ist es nur ein Katzensprung bis nach Bratislava. Die Hauptstadt der Slowakei ist bekannt für ihre entspannte Atmosphäre und die charmante Altstadt – und ist besonders beliebt bei jungen Menschen aber auch Familien. Wenn du zwischen den barocken Gebäuden durch die Gassen schlenderst, solltest du unbedingt den Blick von der Burg Bratislava genießen – die Aussicht auf die Donau ist dort einfach atemberaubend.
Traditionelles Leben und historische Burgen
Sobald du die slowakische Großstadt hinter dir gelassen hast, wirst du erleben, wie überraschend abwechslungsreich die Etappe des Donauradwegs durch die Slowakei ist. Du radelst vorbei an grünen Weinfeldern und durch kleine Dörfer, wo du das traditionelle Leben hautnah miterleben kannst. Und dann sind da noch die Donauauen – ein Naturschutzgebiet, das sich perfekt für eine erholsame Verschnaufpause anbietet. Dieses Gebiet ist vor allem bei Vogelliebhabern sehr beliebt. Wenn du in die Geschichte eintauchen möchtest, ist die Burg Devin ein Muss. Sie thront auf einem Felsen direkt am Zusammenfluss von Donau und March und erzählt Geschichten aus Zeiten, in denen Ritter und Könige das Land regierten.
👍 Mein persönlicher Donauradweg Slowakei Tipp:
Verlasse die typische Donauradweg Route und mach einen Abstecher in die Weinregion um die Stadt Nitra. Die lokalen Spezialitäten und der regionale Wein sind ein wahrer Genuss. Außerdem werden hier Gastfreundschaft und slowakische Gemütlichkeit ganz großgeschrieben.
Vorteile des Donauradwegs in der Slowakei
Denk daran, dass der slowakische Teil des Donauradwegs zwar nicht so berühmt ist wie seine Nachbarn, aber gerade das macht seinen Charme aus. Es ist weniger überlaufen, und du kannst die Fahrt und die Landschaft ohne Hektik genießen. Außerdem verläuft der Donauradweg in der Slowakei ohne große Steigung. Selbst wenn der Radweg hier nicht ganz so gut ausgebaut ist wie in Deutschland oder Österreich, ist es recht einfach dem Straßenverlauf zu folgen. Achte auf jeden Fall darauf, dass du eine hochwertige Fahrradpumpe und auch einen passenden Fahrradventil Adapter dabeihast, denn die wirst du auf deiner Tour brauchen. Profi-Wissen findest du in unserem ausführlichen Fahrradpumpen Ratgeber.
Donauradweg in Ungarn und Serbien
Weiter geht’s auf dem Donauradweg nach Ungarn! In Ungarn wirst du den Donauradweg in seinem ganz eigenen Charme und Facettenreichtum erleben. Von Budapest, der Stadt der Thermalbäder und prachtvollen Architektur, bis hin zu den weiten Ebenen der Puszta – hier gibt es so viel zu sehen! Während du durch die ungarische Hauptstadt radelst, kannst du den majestätischen Anblick des Parlaments genießen. Von hier aus sind es nur noch knapp 240 Kilometer bis zur serbischen Grenze. Auf dem Weg lockt die weite Landschaft Ungarns mit ihrem ruhigen Charme, wo du an Weinbergen und Sonnenblumenfeldern vorbeiradelst, die im Sommer ein echtes Farbspektakel sind.
Reiche Geschichte und eine Stadt, die niemals schläft
Sobald du die ungarische Grenze hinter dir lässt, tauchst du unmittelbar in die reiche Geschichte Serbiens ein. Novi Sad mit seiner Festung Petrovaradin, die über der Stadt wacht, ist nur einer der Höhepunkte. Und dann ist da Belgrad, eine Stadt, die niemals zu schlafen scheint, voller Leben und mit einer jungen, dynamischen Szene.
Was für eine Idylle!
Aber hier kommt der Clou: Während der ganze Trubel seinen Reiz hat, ist es die Idylle des serbischen Donauufers, die dich garantiert verzaubern wird. Die Route führt dich durch das Eiserne Tor, eine der beeindruckendsten Schluchten Europas, wo die Donau zwischen den Karpaten und den Balkangebirgen hindurchfließt.
Gönne dir in Ungarn einen Tag Pause und verbringe ihn in einer der vielen Thermalbäder (mein absoluter Favorit ist das Gellért Bad). Deine Muskeln werden es dir garantiert danken! In Serbien wiederum solltest du dir die Zeit nehmen, die lokale Küche ausgiebig zu probieren. Ein Abend in einem der schwimmenden Restaurants entlang der Donau mit einem serbischen Grillteller und Live-Musik ist ein unvergessliches Erlebnis und rundet den Tag perfekt ab.
Donauradweg in Bulgarien und Rumänien
Durch das Eiserne Tor geht es von Serbien nach Rumänien sowie auch durch das Balkangebirge. Anschließend durch die Walachei bis zur Stadt Galati. Hier fließt die Donau ins Donaudelta und schließlich ins schwarze Meer. Am Ziel angekommen lässt es sich hier in schöner Landschaft die erlebte Strecke von knapp 800 Kilometern durch Bulgarien und Rumänien rekapitulieren.
Eins kann ich dir versprechen: Der Donauradweg von knapp 800 Kilometern durch Bulgarien und Rumänien wird dir Geschichten aus alten Zeiten flüstern, während du durch Landschaften radelst, die unberührter nicht sein könnten.
Herausfordernd, aber die Aussichten sind es wert!
In Bulgarien solltest du dir Zeit für die pittoreske Stadt Vidin nehmen, mit seiner mächtigen Festung Baba Vida, die stolz über der Donau thront. Mit ein wenig Fantasie kannst du dich hier wie ein Wächter aus längst vergangenen Tagen fühlen. Anschließend erwartet dich auf dem Donauradweg durch Bulgarien die wilde Schönheit der bulgarischen Natur. Ich muss zugeben, dass die Strecken hier in Bulgarien durchaus herausfordernd sein können, aber glaube mir, die Aussichten sind es definitiv wert. Außerdem wirst du durch kleine Dörfer fahren, wo die Zeit stehen geblieben zu sein scheint und wo ähnlich wie in der Slowakei Gastfreundschaft und kulinarischer Genuss großgeschrieben werden.
Wo die Donau sich ihren Weg durch die wilden Karpaten bahnt
Überquerst du dann die Grenze nach Rumänien, erwartet dich ein ganz anderes Bild. Die weiten Ebenen des Banats bieten dir eine Fahrt so ruhig und friedlich, dass du deine Gedanken klar sortieren kannst. Rumänien präsentiert sich mit einer atemberaubenden Mischung aus Kultur und Natur. Besonders beeindruckend ist die Region um das Eiserne Tor, wo die Donau ihren Weg durch die malerischen, wilden Karpaten bahnt. Hier wirst du die Donau von einer ganz anderen Seite erleben: kraftvoll und mächtig.
Technisches Wunderwerk und römische Ruinen
Ein beeindruckendes Muss ist die Stadt Drobeta-Turnu Severin mit dem Wasserkraftwerk Iron Gates – ein technisches Wunderwerk, das dich staunen lassen wird. Und wenn du dich für antike Geschichte interessierst, dann darfst du die römischen Ruinen von Drobeta nicht verpassen. Von hieraus sind es noch knapp 150 Kilometer bis nach Sulina am Schwarzen Meer – die Endstation des Donauradwegs.
Nimm dir Zeit für die kleinen Momente auf der Radetappe durch Bulgarien und Rumänien. Halte an einem lokalen Markt, probiere die frischen Produkte und tausche ein paar Worte und Handzeichen mit den Einheimischen. Übrigens, die Sonnenuntergänge über der Donau sind hier besonders spektakulär.
Donauradweg – mein Fazit
Und da sind wir am Ende unserer gemeinsamen Reise entlang des Donauradwegs angelangt – Europas Fahrradparadies, das nicht nur deine Waden herausfordern, sondern auch dein Herz erobern wird. Von den sanften Quellen in Deutschland über die österreichischen Weinberge, vorbei an den ungarischen Puszten und durch die weite, wilde Schönheit der Balkanländer, zeigt diese Radreise Donau die unbeschreibliche Vielfalt Europas in ihrer ganzen Pracht.
❗️ Meine persönliche Empfehlung: Nimm dir auf deiner Donauradweg Route ausreichend Zeit und lass die Eindrücke auf dich wirken. Der Donauradweg ist mehr als eine Route – er ist ein unvergessliches Abenteuer auf dem Fahrrad. Und was dein treues Gefährt betrifft: Investiere in Qualität und die notwendige Ausstattung – in unserem Online-Shop findest du das notwendige Fahrradzubehör. Ein robustes Rad, zuverlässige Fahrradpumpen-Set und bequeme Fahrradrucksäcke machen den Unterschied aus zwischen einem Trip und einem Abenteuer.
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Für wen ist der Donauradweg geeignet? Der Donauradweg ist super ausgebaut, beschildert und größtenteils asphaltiert. Außerdem verläuft der gesamte Radweg weitestgehend ohne Steigungen und daher besonders für Tourenradler, Radler mit Kindern, E-Biker und sogar abschnittsweise für Rennräder gut geeignet. Auch gibt es zahlreiche Möglichkeiten Streckenabschnitte überbrücken. Hierzu stehen zum Beispiel Fähren oder Bahnen bereit.
Welche Seite ist die Schönste? Ob du am Nord- oder am Südufer der Donau radelst spielt keine große Rolle. Jedes Ufer ist abwechslungsreich und hat seine besonderen Seiten. Mit einem Blick auf die Karte, kannst du dir schnell überlegen, ob du lieber auf diesem oder jenem Ufer fahren möchtest.
Außerdem kannst du meist alle 5 bis 10 Kilometer das Ufer über eine der zahlreichen Brücken wechseln und befindest dich trotz allem noch auf dem Radweg. Denn dieser ist oft auf beiden Seiten vorhanden und auch gut beschildert.
Donauradweg ohne Gepäck? Ja, es ist auch möglich den Donauradweg ohne Gepäck zu bewältigen. Dabei hast du nur das Nötigste, wie Wasser, Snacks und Wetterbekleidung auf den einzelnen Strecken dabei.
Der Rest wird von Versorgungsfahrzeugen bzw. dem jeweiligen Anbieter zum abgemachten Endpunkt der Strecke gebracht. Auch lassen sich Mieträder und Equipment für den Radweg leihen. Donauradweg Anbieter findest du zahlreich im Internet.
Ist der Donauradweg geteert? Der Donauradweg wird mehr und mehr ausgebaut, sodass bald alle Abschnitte asphaltiert sein werden. In Deutschland und Österreich ist der Donauradweg schon vollständig geteert. Ab der Slowakei gibt es noch immer kurze Abschnitte, welche über Schotte- oder Feldwege führen.
Wir lieben Radfahren!
Hallo, wir sind Rebekka und Sebastian. Die Passion fürs Fahrradfahren wurde uns bereits in die Wiege gelegt. Egal, ob entspannte Touren mit dem E-Bike oder abenteuerliche Ausflüge auf dem Mountainbike – wir versuchen jeden freien Moment auf dem Fahrradsattel zu verbringen. Außerdem lieben wir es, Technik und Funktionen zu testen und neue Produkte zu entwickeln. Mit unserem Online-Shop HiLo sports Fahrradzubehör haben wir unser Hobby zum Beruf gemacht.
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Fahrradpumpen Ratgeber
Du willst alles zum Thema Fahrradpumpen erfahren, dann bist du hier genau richtig!
Damit du beim Thema Fahrradventil Arten den Durchblick hast, findest du bei uns eine klare Übersicht dazu.
Für die verschiedenen Fahrrad Ventilarten gibt es verwirrend viele Bezeichnungen. Das Wichtigste gleich vorweg: Bei Fahrrädern gibt es 3 unterschiedliche Ventil Arten:
Schrader Ventil,
Dunlop Ventil und
Sclaverand Ventil
Damit du den idealen Durchblick bekommst, findest du in diesem Beitrag alles zum Thema Fahrradventil Arten schnell und einfach erklärt. Los geht´s …
AV-, DV- und SV-Ventil kurz und informativ im Video erklärt!
Wir kennen unzählige Synonyme für die verschiedenen Fahrradventile. Tatsächlich gibt es nur 3 unterschiedliche Ventilarten:
Sclaverand Ventil, Dunlop Ventil und Schrader Ventil. Die Krux an der Geschichte: Alle drei Ventile haben unzählige Namensgebungen.
Die Ventilarten im Überblick!
Hier findest du gleich zur Einstimmung die Synonyme der Ventilarten im Überblick:
Und nun geht´s gleich ans Eingemachte. Wir erklären dir die 3 Ventilarten im Detail:
Fahrradventil Typ: Schrader Ventil (AV)
Das Auto- bzw. Schrader Ventil ist nach seinem Erfinder August Schrader benannt.
Sein Sohn Georg H. F. Schrader konstruierte und patentierte das Ventil, das auch in Kraftfahrzeugen eingesetzt und deshalb oft als Autoventil bezeichnet wird.
Besonderes Merkmal: Das Schrader Ventil lässt sich als einzige Ventilart an der Tankstelle aufpumpen. Deshalb ist es unter anderem an Reiserädern im Einsatz.
Fahrradventil Typ: Dunlop Ventil (DV)
Das Dunlop Ventil wurde nach seinem Erfinder John Boyd Dunlop benannt, den man als Erfinder des Luftreifens kennt.
Er ist auch der Gründer des gleichnamigen Reifenherstellers Dunlop. Bis zum Aufkommen der Mountainbikes Ende 1970er / Anfang 1980er Jahre war das Dunlop Ventil in Europa an fast jedem Fahrrad zu finden.
Besonderes Merkmal: Das DV-Ventil hält am wenigsten Druck stand, ist jedoch weltweit am meisten vertreten.
Fahrradventil Typ: Sclaverand Ventil (SV)
Das Sclaverand Ventil ist nach seinem französischen Erfinder Etienne Sclaverand benannt und wird auch als französisches Ventil oder Rennradventil bezeichnet.
Gewinde DIN 7756: Außen VG 6x32, Außen VG 5,2x24 am Ventileinsatz
Besonderes Merkmal: Vor dem Aufpumpen muss der drehbare Ventilkopf aufgedreht werden. Nach dem Pumpen unbedingt wieder zudrehen, damit keine Luft entweichen kann.
So funktioniert ein Fahrradventil
👍Wusstest du, dass
alle Fahrradschläuche prinzipiell gleich aufgebaut sind?
Sie unterscheiden sich nur an den eingebauten Ventilen, von denen es wie bereits erwähnt 3 unterschiedlichen Arten gibt!
Am Schlauch selbst ist ein Metallröhrchen angebracht, dadurch strömt Luft in den Fahrradreifen. Darin befindet sich das eigentliche Ventil, welches verhindert, dass Luft aus dem Schlauch strömen kann.
Die Ventilarten können untereinander nicht ausgetauscht werden. Dafür muss der komplette Schlauch gewechselt werden.
Nun wissen wir, wie die Mechanik eines Fahrradventils funktioniert, die Handhabung der Ventile unterscheidet sich aber ebenso wie deren Aufbau und Namen.
Nachfolgend informieren wir dich über die Funktionsweisen der verschiedenen Fahrradventile:
Das Schrader Ventil: So funktioniert es
Wissenswert: Das Schrader- bzw. Auto-Ventil, wie der Name bereits verdeutlicht, findet seine Verwendung auch am Auto. Das Autoventil ist der einzige Ventiltyp, der an der Tankstelle aufgepumpt werden kann. Deshalb werden Autoventile gerne an Reise- und Alltagsrädern verwendet.
Während Sclaverand und Dunlop Ventile denselben Pumpaufsatz nützen können, benötigt das Autoventil einen separaten Aufsatz. Viele Pumpen haben bereits einen solchen Doppelkopf integriert.
Wenn nicht, dann gibt es Aufsätze zu kaufen, sogenannte Ventiladapter. Diese ermöglichen es mit einem Pumpaufsatz alle 3 Ventilarten aufzupumpen.
Das Autoventil besteht immer aus einem herausschraubbaren Einsatz und einer Gewindehülse, die mit dem Schlauch verbunden ist.
Das Herausschrauben des Einsatzes ist etwas aufwendiger. Dafür wird ein gabelförmiger Schlüssel benötigt. Dieser befindet sich an der Rückseite der Ventilkappe.
Das Ablassen von Luft ist kinderleicht. Du kannst mit einem kleinen Gegenstand, zum Beispiel einem Schraubenzieher, auf den Pin drücken. Dieser Pin befindet sich in der Mitte des Ventilröhrchens.
Aufpumpen: Das Aufpumpen eines Schrader Ventils ist recht einfach. Du entfernst die Ventilkappe und dockst den Pumpenkopf am Ventil an. Danach legst du den Hebel am Pumpenkopf um, damit die Pumpe fest am Ventil hält.
Jetzt kannst du den gewünschten Druck in den Reifen pumpen. Dann klappst du den Hebel wieder um und entfernst den Pumpenkopf.
Montage: Die Montage eines Schlauches mit Autoventil ist relativ simpel. Du kannst das Ventil durch die vorhandene Bohrung schieben. Danach kannst du es mit einer Sicherungsmutter gegen eventuelles Verrutschen sichern .
Das Dunlop Ventil (DV): So funktioniert es
Wissenswert: Die meisten Dunlop Ventile sind für einen maximalen Reifendruck von 6 bar ausgelegt. Sie kommen deshalb hauptsächlich bei Trekkingrädern und City Bikes zum Einsatz. Das Dunlop Ventil ist im deutschsprachigen Raum und in den Niederlanden am weitesten verbreitet.
Vor- und Nachteile: Das Dunlop Ventil bringt keine klaren Vorteile gegenüber den anderen beiden Ventilarten. Ein Nachteil ist, dass der Reifendruck nicht so genau bestimmt werden kann wie bei den anderen Ventilarten.
Da die Dunlop Ventile nicht offengehalten werden können, lässt sich der Reifendruck nur messen während Luft durch das Ventil strömt. Das wiederum bedeutet, dass die Messung sehr ungenau wird.
Zudem benötigt das Aufpumpen der Dunlop Ventile mehr Kraftaufwand im Vergleich zu den anderen Ventil Arten. Das kommt zustande, da der Pumpendruck die Spannung des Gummischlauchs überwinden muss.
Aufpumpen: Das Aufpumpen vom Schlauch mit Dunlop Ventil ist relativ einfach. Du entfernst zuerst die Ventilkappe. Im Gegensatz zum Sclaverand Ventil musst du nichts aufdrehen. Du setzt einfach den Pumpenkopf an und legst den Hebel um.
Dann kannst du bereits beginnen zu pumpen. Willst du Luft ablassen, dann ist das leider nicht ganz so einfach. Du musst zuerst den Kern im Ventil losschrauben.
Danach löst du die Überwurfmutter vorsichtig. Leider strömt dann oft die komplette Luft aus dem Reifen. Das bedeutet, dass du den Reifen nochmals komplett neu aufpumpen musst.
Montage: Zuerst musst du das Ventil entfernen. Du schraubst die Überwurfmutter ab und nimmst das Ventil heraus. Nun kannst du das Röhrchen durch das Ventilloch schieben.
Dann setzt du den Ventilkern ein und befestigst ihn mit der vorher abgeschraubten Überwurfmutter. Im Sinne der Sicherheit wird das Dunlop Ventil in die Schlitze des Ventilschafts gesteckt.
Anschließend wird es mit der Überwurfmutter gesichert, das dichtet den Reifen zusätzlich ab.
Das Sclaverand Ventil (SV): So funktioniert es
Wissenswert: Das Sclaverand Ventil ist das Schmalste der 3 Ventiltypen. Genau das bringt den größten Vorteil mit sich: Die Felgenbohrung ist entsprechend schmal. Deshalb ist die Stabilität der Laufradfelge besser.
Bei Mountainbikes kommt das Sclaverand wegen diesem Vorteil der besseren Laufradstabilität zum Einsatz. Beim Rennrad wird es genutzt, da es dem höchsten Druck standhält.
Rennräder werden mit einem Zieldruck von bis zu 8 bar aufgepumpt. Mit einem hohen Druck bleibt der Rollwiderstand besser.
Der Ventileinsatz des Sclaverand Ventils kann entweder mit dem Gummischlauch verbunden sein oder als herausnehmbares Element in die Hülse eingeschraubt werden.
Wenn du merkst, dass es einen Druckverlust im Reifen gibt, solltest du kontrollieren, ob der Einsatz noch festsitzt. Das könnte ein Grund für weniger Luft im Reifen sein.
Aufpumpen: Beim Aufpumpen unterscheidet sich das Sclaverand Ventil von den anderen beiden Ventilarten. Denn vor dem Aufpumpen muss der lösliche Kopf aufgeschraubt werden, da sonst keine Luft eindringen kann.
Nach dem Reifen aufpumpen musst du ihn wieder gut schließen, damit beim Radfahren keine Luft entweichen kann. Zum Aufpumpen selbst steckst du einfach den Pumpenkopf fest auf das geöffnete Ventil und schließt ihn daraufhin.
Wenn du etwas zu viel Luft im Reifen hast, kannst du leicht auf das Ventil drücken, dann strömt wieder etwas Luft aus. Somit kannst du den Druck präzise einstellen.
Montage: Die Montage vom Sclaverand Ventil ist relativ simpel. Du entfernst zuerst die Ventilkappe und Mutter vom Ventil. Danach schiebst du das Ventil durch die dafür vorgesehene Bohrung.
Dann fixierst du das Ventil mithilfe der vorher abgenommenen Mutter an der Felge. Das war´s, schon hast du einen neuen Schlauch angebracht.
Die richtige Fahrradpumpe für alle Ventilarten
Wir haben sehr viel über die 3 Fahrradventil Arten gelernt. Doch das beste Ventil nützt nichts, wenn wir keine Luft in den Reifen bekommen. Dazu wird eine zum Ventil passende Fahrradpumpe benötigt.
Mittlerweile haben viele Pumpen einen sogenannten Doppelkopf. Das bedeutet, dass sie zwei unterschiedliche Öffnungen haben. Ein riesiger Vorteil, denn damit lassen sich alle Ventile aufpumpen.
Ein Ventiladapter Set zu Hause und auf der Radtour dabei zu haben, schadet nie, denn es gibt Pumpen, die nur eine Öffnung am Pumpenkopf haben.
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Alles klar, oder? Jetzt wissen wir, dass es „nur“ 3 verschiedene Ventilarten für Fahrräder gibt, aber welches Ventil befindet sich in welchem Reifen?
Jede Ventilart wird in bestimmten Fahrradarten eingesetzt. Kurz & kompakt in der Übersicht:
Der Unterschied macht es aus: Die Ventile erkennt man an ihrem Durchmesser und dem maximalen Druck, dem sie Stand halten.
Das Sclaverand Ventil ist das Schmalste der 3 Ventilarten und hält am meisten Druck aus. Deshalb kommt es gerne bei Rennrädern zum Einsatz.
Das Dunlop Ventil hingegen hält am wenigsten Druck stand.
Das Schrader Ventil ist die einzige Ventilart, die an der Tankstelle aufgepumpt werden kann.
Welches Fahrradventil ist das Beste?
Eine gute und oft gestellte Frage! Da der Fahrradmarkt von 3 verschiedenen Fahrradventil Arten dominiert wird, kann man keine klare Empfehlung für ein spezielles Ventil abgeben.
Wichtig ist auf jeden Fall, dass das Ventil zur Felgenbohrung passt und eine geeignete Fahrradpumpe vorhanden ist.
Am weitesten verbreitet ist nach wie vor das Dunlop-Ventil. Die Handhabung ist allgemein bekannt und unkompliziert.
Das Sclaverand Ventil ist schmaler als die anderen Ventile und daher besonders gut für schmale Rennradfelgen geeignet.
Das Auto-Ventil lässt sich dafür problemlos an der Tankstelle aufpumpen.
Welches Fahrradventil hält die Luft am besten?
Der Luftdruckverlust ist mittlerweile bei allen drei Ventilarten gleich gering, da es in der Dichtheit der Ventile keine gravierenden Unterschiede mehr gibt.
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Kontrolliere deshalb regelmäßig den Luftdruck in deinem Fahrradreifen, damit die nächste Fahrt zum Vergnügen wird und der Reifen entsprechend rollt!
Wissenswert – der maximale Reifendruck für dein Fahrradventil:
Wechseln eines Fahrradventils
Verliert das Fahrrad ständig Luft, muss nicht unbedingt ein undichter Schlauch die Ursache dafür sein. Auch Fahrradventile können beschädigt oder undicht werden, lassen sich aber gut auswechseln.
Wie weiß ich, ob mein Fahrradschlauch oder das Ventil undicht sind? Am besten testest du das kurz aus. Nimm eine Schüssel Wasser und ziehe den ausgebauten und leicht aufgepumpten Schlauch langsam durch das Wasser.
Steigen Luftbläschen auf, hast du die undichte Stelle im Schlauch oder am Ventil gefunden.
Ist das Ventil undicht, kann es gewechselt werden. Passt die Ventilhalterung im Schlauch, kann sogar die Ventilart gewechselt werden.
Das geht jedoch nicht mit dem Autoventil, da dieses breiter als die anderen zwei ist. In dem Fall muss ein neuer Schlauch mit dem passenden Fahrradventil gekauft und eingesetzt werden.
Passt das Ventil, dann kannst du das neue Fahrradventil wieder von Hand in die Ventilhalterung schrauben.
☝️Wusstest du, dass
ein Fahrradventil bei unsachgemäßer Montage beschädigt werden kann?
Bitte vergiss die Justierschraube nicht, damit das Fahrradventil nicht aus der Felge rutschen kann!
Ist das Ventil montiert, kann der Fahrradschlauch wieder in den Reifen eingebaut und leicht aufgepumpt werden. Von Hand etwas nachdrücken und den Schlauch auf dem Felgenband in die richtige Position bringen.
Sitzt alles wie angegossen, kann der Reifen mit dem neuen Ventil komplett aufgepumpt werden.
Einsatz von Ventilkappe und Ventilmutter
Jeder kennt sie - die Ventilkappe. Sie liegt jedem neuen Fahrradschlauch bei und wird doch oft weggelassen. Genau gleich verhält es sich bei der Ventilmutter.
Die Meinungen teilen sich, ob man nun besser mit oder ohne fährt. Wir klären euch über Vor- und Nachteile gerne auf:
Ist eine Ventilmutter angebracht, so wird das Ventil im rechten Winkel zum Felgenloch gehalten. Dies ist aber nicht zwingend notwendig, vor allem bei hohen Felgen.
Die Ventilmutter verhindert jedoch, dass Wasser durch Starkregen oder intensives Putzen durch das Ventilloch ins Laufradinnere eindringt.
Den größten Vorteil bringt die Ventilmutter beim Einsatz einer schlauchlosen Fahrradpumpe, damit das Ventil nicht zu tief in den Reifen hineingedrückt wird.
Unverzichtbar ist die Ventilmutter bei Tubeless-Reifen. Dort wird sie benötigt, um den Fahrradreifen dicht zu bekommen. Beim Fixieren sollte darauf geachtet werden, dass sich die Mutter bei Bedarf wieder gut lösen lässt.
👉Wusstest du, dass
eine Ventil- bzw. Felgenmutter NICHT mit einer Zange angezogen, sondern nur ganz leicht mit der Hand hineingedreht werden sollte?
Der Einsatz einer Zange kann zu Beschädigungen am Schlauch und somit für einen vorprogrammierten „Platten“ sorgen.
Ventilkappen sind mehr als nur Zierde, sie dichten das Ventil zusätzlich ab und schützen es vor Schmutz und Dreck. Verunreinigung kann im Ventil Luftverlust verursachen und somit die Funktion einschränken.
Vor allem bei starker Beanspruchung der Reifen empfiehlt es sich, die Ventilkappe auf dem Ventil zu lassen.
Der kompatible Fahrradventil Adapter
Standard Fahrradpumpen mit einer Öffnung passen auf Sclaverand und Dunlop Ventile. Das Schrader Ventil hingegen benötigt eine andere Öffnung.
Damit diese zur Standard Pumpe kompatibel wird, gibt es Fahrrad Ventiladapter. Den Adapter kannst du auf dein Fahrradventil aufschrauben und damit jede Pumpenkopf Öffnung für jedes Fahrradventil nutzen.
Es gibt auch Fahrradpumpen Köpfe, die nur auf Schrader Ventile passen. Mit den Adaptern kannst du sowohl Sclaverand als auch Dunlop Ventile entsprechend nutzen.
Die Fahrradventil Adapter
AV-, DV- und SV-Ventil Adapter kurz und informativ im Video erklärt!
Autorin
Alexandra Kager ist Redakteurin bei HiLo sports und passionierte Bikerin, die ihre Leidenschaft und ihr Know-How im Fahrrad Bereich gerne teilt.
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Igen og igen bliver jeg spurgt på Hilo Sports, som cykelrute i Europa er den smukkeste for mig. Jeg behøver bestemt ikke at tænke længe: Donau -cyklusstien. Hvorfor? Du kan udforske Europas sjæl på to hjul, cykle gennem historiske byer, beundre adskillige seværdigheder langs Donau, tage en pause i betagende landskaber og nyde et par kulinariske specialiteter. Dette er præcis, hvad Donau -cykelstien - en af de mest populære cykelruter i Europa, der fører gennem otte lande direkte langs den majestætiske Donau - fra Donaueschingen til Sortehavet. Og det dejlige ved den 2.850 km lange Donau -cykelsti er, at han har meget at tilbyde til weekendeventyr, familier, lange cyclister og professionelle cyklister. Afhængig af hvor langt du vil køre, hvor meget tid du har, og hvad dit personlige fitnessniveau er på cykelsadlen, kan du vælge et trin på Donube -cyklusstien, der passer til dine individuelle krav. Forfatter, Rebekka fra Hilo Sports for mig, kombinationen af frihed og sport gør cykling så unik. Jeg foretrækker omfattende, flade scener på min bycykel. Jeg er den kreative leder af Hilo Sports - og kære, især tinkering med detaljer om cykeltilbehøret. Indholdsfortegnelse ▶ ️ Donauradweg -rute og tip til planlægning ▶ ️ Generel information om Donau -cyklusstien ▶ ▶ ️ Den bedste rejsetid ▶ ️ Donauradweg varighed ▶ N og Serbien ▶ ️ Donauradweg i Bulgarien og Rumænien ▶ ️ Donauradweg - Min konklusion ️ ️ ️ ️ ️ ️ ️ ️ Donauradweg FAQs Donauradweg Route og tip til planlægning i denne blogartikel Jeg tager dig med på en virtuel tur langs hele ruten gennem otte lande: Tyskland, Slovakiet, Ungarn, Kroatien, Serbien, Rumænien og Bulgarien. Jeg giver dig også praktiske oplysninger fra planlægningen af din personlige Donube -cykelsti -cykeltur til det ideelle udstyr og cykeltilbehør til min personlige Donube -cykelsti -tip, der helt sikkert vil gøre din cyklisthjerte til at slå hurtigere. Så pak din cykel rygsæk, glem ikke dine cykelpumper professionelle sæt-og gør dig klar til en uforglemmelig cykeltur gennem Europa. For øvrig kan du i denne blog -artikel forhøre dig om det rigtige cykeldæktryk. 👉Vidste du, at hvert dæk mister luft på grund af det konstante tryk på cykel? Generel information om Donau -cykelstien, før vi fordyber dig i fordelene og fascinationen af de individuelle stadier af Donau -cyklusstien, vil jeg gerne give dig en praktisk oversigt - og besvare de mest almindelige spørgsmål, der stilles i specifikke fora og samfund . Donauradweg - De mest almindelige spørgsmål Hvor lang tid er Donube -cykelstien? Fra Donauschingen til Sulina på Sortehavet er Donau -cyklusstien ca. Hvor slutter Donau i Donaueschingen i Black Forest? Donau slutter i Rumænien. Der flyder hun ind i Donau -deltaet og flyder til sidst ind i Sortehavet. Det afhænger af dine personlige præferencer og behov. Hvis du foretrækker meget veludviklede stier, smukke hoteller og gode restauranter, kan jeg anbefale den tyske og østrigske del af Donau -cyklusstien. Leder du efter fremmede, brede landskaber og gamle kulturelle byer, så er resten af Donau -cyklusstien et must for dig. Cirka 320 kilometer. Dels cykelsti, delvis sidegader, delvis gade, fra Ungarn til mundingen af Sortehavet, felt- og grusstier. Ja. Især Donau -cykelstien og Tyskland og i Østrig. Donauradweg Ankomst og afgang Hvis du bringer tid og tilstand, anbefaler jeg at dække hele ruten på 2.850 kilometer på din cykelsadel. Men jeg ved, at ikke alle har tid nok til at køre hele Donau -cyklusstien. Men det betyder ikke noget! Fordi med tog kan du vælge alle større byer på hele cykelstien langs Donau som start- eller slutpunktet for din cykeltur. Sektionerne fra Passau til Wien og fra Wien til Budapest er meget populære og frekventeres følgelig. Baseret på min egen Donube -cykelsti ved jeg, at den kan være meget fuld, især i højsæsonen. Det tilrådes derfor at booke din Donube -cykelsti på forhånd. Her finder du et stort udvalg af cykelbeskyttende covers: til cykelbeskyttelsesdæksler den bedste rejsetid Hvornår er det bedste tidspunkt for Donau -cyklusstien? Den bedste måde at få Donau -cykelstien meget godt fra maj til september. Generelt kan du også køre cykelstien året rundt, så snart stierne og gaderne er is eller snefri. Det skal bemærkes, at færre ølhaver, færger eller snackbarer har åbne i koldere sæsoner-og muligvis har nogle populære Donau-cyklusstier. Donauradweg Varighed Hvor mange dage du skal planlægge for hele Donube -cyklusstien kan ikke besvares generelt. Som en erfaren cyklist burde ca. 70 km om dagen ikke absolut være noget problem for dig på hele ruten. Fordi hele ruten er næsten fri for gradienter, og derfor kan mange kilometer pr. Dag fremstilles hurtigt. Afhængig af hvor sporty eller afslappet du planlægger din Donube -cykelsti -stadier, har du brug for de næsten 2.800 kilometer mellem 14 og 45 dage. For familier med børn og / eller sightseeing -tider for de mange smukke Donauradweg -seværdigheder, kan det også være lidt længere. Så det forhindrer en rekord på din turné, jeg vil aldrig anbefale vores e -bog til dig igen. Stadierne af Donau -cykelstien i oversigten over Donau -cyklusstien løber over mange lande og tilbyder dig således en række oplevelser som næppe nogen anden cykelsti. Naturligt Kan du forkorte eller udvide cykelstien på egen hånd. Før jeg introducerer dig til den enkelte Donau -cykelsti mere præcist, giver jeg dig en lille oversigt over hele ruten her. Passau til Linz Route Længde: Ca. Bratislava til Budapest Route Længde: Ca. Længde: ca. Grad: Let til medium -til -materielle afstande med nogle bakker Ilok til jernporte (jernport) rute længde: ca. Swivel -grad: Flere mellemstore sektioner med imponerende landskab Vidin I henhold til Rousse -rute Længde: Ca. i Tyskland. Uden tvivl er den tyske del af Donau -cykelstien alene værd at en tur. Donau -cyklusstien begynder i den livlige by Donaueschingen, hvor den meget -sagde Donau Quelle kan findes. Herfra svirrer cykelruten gennem et fredeligt, malerisk landskab, der har noget at tilbyde til enhver cykelfan. Du cykler gennem idylliske små byer og landsbyer, forbi grønne enge og skove, der beskytter dig mod middagssolen med deres tykke bladtag. Denne faseafsnit er især populær blandt familier med børn. Populære seværdigheder lige i begyndelsen af Donube -cyklusstien tiltrækker universitetsbyen Ulm med det højeste kirketårn i verden - Ulm Münster. Jeg elsker dette syn! Og når du er der, skal du gribe din cykeldrikkeflaske og en kringle til en pause, for her blev den salte bagage faktisk opfundet. Byen Regensburg er lige så legendarisk med sin velbevarede middelalderlige gamle bydel, som er en del af UNESCOs verdensarv. Her fusionerer historien og hyggeligt sammenfaldende, mens du slentre gennem smalle gader eller forbliver på stenbroen. Egnede drikkeflasker og holder 👍 Min personlige Donube -cykelsti Tyskland Tip: Planlæg nok tid til Schlögener Schlingen på din cykeltur - en spektakulær flodsløjfe, der er placeret mellem Linz og Passau. Et rigtigt insider -tip med en vidunderlig udsigt! Fordi de fleste af dem kun cykler igennem her. Donauradweg i Østrig den østrigske del af Donau -cykelstien er den rene cykel held - med veludviklede stier, der strækker sig over 380 kilometer fra Passau (Tyskland) til Bratislava (Slovakia). På dette trin er de maleriske vinmarker især imponerende, der ligger i Wachau som om de er malet. Mellem vinstokkene finder du rustik heurigen - som barerne kaldes i Østrig - hvor du skal belønne dig selv med et glas grøn Veltliner! I Linz og Wien kommer kulturen derefter Linz, byen, der har ændret sig fra Industrial Center til det kulturelle fæstning. Her kan du tage en kulturpause og blive inspireret af den moderne scene. Vi fortsætter til Wien, hvor du kan tilfredsstille din kulturelle og glæde tørst mellem Hofburg og Prater. Hvis du har tid nok til din Donau -cykelsti, skal du planlægge i flere dage i den smukke by Wien - inden du går tilbage på cykelsadlen. Et stort plus: På Donau -cyklusstien i Østrig er du meget flad, så kilometerne på din cykelakse flyver væk. 👍 Min personlige Donube -cykelsti Østrig Tip: Sørg for at planlægge et besøg i Melk -klosteret - en barokjuvel, der er majestætisk over Donau. Hvis du er her, skal du ikke gå glip af det storslåede bibliotek. En drøm for hver bogorm. ❗️ Mit personlige råd: Glem ikke at have en vandtæt cykel rygsæk i din Donube -cykelsti. Min anbefaling er denne cykel rygsæk vandtæt 25 liter. Fordi fra min egen Donau -sti -oplevelse ved jeg, at vejret i Østrig undertiden kan være meget lun. Og hvis vi allerede er regn, kan en vandtæt cykelhjelmbelægning være meget fordelagtig. Se på vores cykelrygsække på Donauradweg i Slovakiet, hvis du har forladt den østrigske grænse bag dig, vil du være midt i Donauradwegs eventyr i Slovakiet. Fra den østrigske grænse er det kun et stenkast til Bratislava. Slovakiets hovedstad er kendt for sin afslappede atmosfære og den charmerende gamle bydel - og er især populær blandt unge, men også familier. Hvis du slentre gennem gaderne mellem barokke bygninger, skal du bestemt nyde udsigten til Bratislava Castle - udsigten over Donau er simpelthen betagende der. Traditionelt liv og historiske slotte, så snart du har forladt den slovakiske by bag dig, vil du opleve, hvor overraskende varierede scenen i Donube -cyklusstien er gennem Slovakiet. Du cykler forbi grønne vinfelter og gennem små landsbyer, hvor du kan opleve traditionelt liv på tæt hold. Og så er der Donau Meadows - en naturreservat, der er perfekt til en afslappende åndedræt. Dette område er især populært blandt fugleelskere. Hvis du vil fordybe dig i historien, er Devin -slottet et must. Det tårer på en klippe direkte på sammenløbet af Donau og marts og fortæller historier fra tider, hvor riddere og konger styrede landet. 👍 Min personlige Donau -cykelsti Slovakiets spids: Forlad den typiske Route Donau -sti og foretag en omvej til vinregionen omkring byen Nitra. De lokale specialiteter og regional vin er en ægte fornøjelse. Derudover er gæstfrihed og slovakisk hygge meget vigtige her. Fordelene ved Donau -cykelstien i Slovakiet mener, at den slovakiske del af Donau -cyklusstien ikke er så berømt som sine naboer, men det er det, der gør det charmerende. Det er mindre overfyldt, og du kan nyde rejsen og landskabet uden trængsel. Derudover løber Donube -cykelstien i Slovakiet uden en stor stigning. Selv hvis cykelstien ikke er så godt udviklet her som i Tyskland eller Østrig, er det ganske let at følge vejen på vejen. Under alle omstændigheder skal du sørge for, at du har en cykelpumpe med høj kvalitet og en passende cykelventiladapter, fordi du har brug for dem på din turné. Du kan finde professionel viden på vores detaljerede cykelpumper. Donauradweg i Ungarn og Serbien fortsætter på Donau -cyklusstien til Ungarn! I Ungarn vil du opleve Donau -cykelstien i sin helt egen charme og mangfoldighed. Fra Budapest, byen termiske bade og storslået arkitektur, til de brede niveauer af Puszta - der er så meget at se her! Mens du cykler gennem den ungarske hovedstad, kan du nyde parlamentets majestætiske syn. Herfra er det kun lige under 240 kilometer til den serbiske grænse. På vejen lokker det brede landskab af Ungarn med sin stille charme, hvor du cykler forbi vinmarker og solsikkefelter, som er et rigtigt farveskov om sommeren. Rig historie og en by, der aldrig sover, så snart du forlader den ungarske grænse bag dig, dykker du direkte i den rige historie i Serbiens. Novi Sad med sin fæstning Petrovaradin, der holder øje med byen, er kun et af højdepunkterne. Og så er der Beograd, en by, der aldrig ser ud til at sove, fuld af liv og med en ung, dynamisk scene. Hvilken idyll! Men her kommer højdepunktet: Mens hele trængsel og travlhed har sin charme, er det idyll for den serbiske bank af Donau, der garanteres at fortrylle dig. Ruten fører dig gennem Iron Gate, en af de mest imponerende kløfter i Europa, hvor Donau flyder gennem Karpaterne og Balkanbjerge. 👍 Min personlige Donube -cykelsti Ungarn & Serbien Tip: Forkæl dig selv med en dags pause i Ungarn og tilbring den i et af de mange termiske bade (min absolutte favorit er Gellért Bad). Dine muskler er garanteret at takke dig! I Serbien skal du på sin side tage dig tid til at prøve lokalt køkken i vid udstrækning. En aften i en af de flydende restauranter langs Donau med en serbisk grillplade og levende musik er en uforglemmelig oplevelse og afrunder dagen perfekt. Donauradweg i Bulgarien og Rumænien gennem jernporten er fra Serbien til Rumænien og også gennem Balkanbjergene. Derefter gennem Wallachia til byen Galati. Her strømmer Donau ind i Donau -deltaet og til sidst ind i Sortehavet. En gang på destinationen kan ruten på næsten 800 kilometer oplevet af Bulgarien og Rumænien rekapituleres i et smukt landskab. Udfordrende, men udsigterne er det værd! I Bulgarien skal du tage dig tid til den maleriske by Vidin med hans mægtige fæstning Baba Vida, som er stolt af Donau. Med lidt fantasi kan du føle dig som en vagt fra lange tidligere dage. Derefter venter den vilde skønhed af bulgarsk natur dig på Donau -cyklusstien gennem Bulgarien. Jeg må indrømme, at ruterne her i Bulgarien kan være ganske udfordrende, men tro mig, at udsigterne bestemt er det værd. Du vil også køre gennem små landsbyer, hvor tiden ser ud til at være stoppet, og hvor som i Slovakiet, gæstfrihed og kulinariske lækkerier er meget vigtige. Hvor Donau kører gennem de vilde karpater, du krydser grænsen til Rumænien, venter et helt andet billede dig. De brede niveauer af Banat giver dig en rejse så roligt og fredeligt, at du klart kan sortere dine tanker. Rumænien præsenterer sig selv med en betagende blanding af kultur og natur. Regionen omkring jernporten er især imponerende, hvor Donau kører gennem de maleriske, vilde karpater. Her vil du opleve Donau fra en helt anden side: kraftfuld og kraftfuld. Teknisk Wonder og Roman ødelægger byen Drobeta-Turnu Severin med Iron Gates Hydropower Plant er et imponerende must-a teknisk vidunder, der vil blive forbløffet. Og hvis du er interesseret i gammel historie, må du ikke gå glip af de romerske ruiner af Drobeta. Herfra er det knap 150 kilometer til Sulina på Sortehavet - slutstationen på Donau -cyklusstien. 👍 Min personlige Donauradweg Bulgarien & Rumænien Tip: Tag dig tid til de små øjeblikke på cykelstadiet gennem Bulgarien og Rumænien. Hold på et lokalt marked, prøv de friske produkter og sved et par ord og håndsignaler med de lokale. For øvrig er solnedgange over Donau især spektakulær her. Donauradweg - Min konklusion og i slutningen af vores rejse kom vi langs Donau -cykelstien - Europas cykelparadis, som ikke kun vil udfordre dine kalve, men også erobre dit hjerte. Fra de blide kilder i Tyskland over de østrigske vinmarker, forbi de ungarske skubber og gennem den enorme, vilde skønhed i Balkanlandene, viser denne cykeltur Donube den ubeskrivelige række Europa i al sin pragt.❗️ Min personlige anbefaling: Tag tid nok på din Donube -rute -rute, og lad indtrykene fungere på dig. Donau -cyklusstien er mere end en rute - det er et uforglemmeligt eventyr på cyklen. Og hvad angår dit loyale køretøj: Invester i kvalitet og det nødvendige udstyr i vores online butik vil du finde det nødvendige cykeltilbehør. Et robust hjul, pålidelig cykelpumpesæt og komfortable cykelrygsække gør forskellen mellem en tur og et eventyr. ☝️ Ved du, at en cykelventil kan blive beskadiget i forkert samling? Glem ikke justeringsskruen, så cykelventilen ikke kan glide ud af kanten! I online butikken finder du den rigtige cykelpumpe til dig! Med hensyn til cykelpumper Donauradweg FAQs, for hvem er Donau -cyklusstien? Derudover løber hele cykelstien stort set uden hældninger og derfor især egnede til turcyklister, cyklister med børn, e-cyklere og endda sektioner af racercykler. Der er også adskillige indstillinger bro over rutesektioner. F.eks. Er færger eller tog tilgængelige til dette. Hvilken side er den smukkeste? Hver bank er varieret og har sine specielle sider. Med et kig på kortet kan du hurtigt tænke på, om du hellere vil køre på denne eller den bank. Fordi dette ofte er til stede på begge sider og er også godt skiltet. Donauradweg uden bagage? Du har kun de blotte væsentlige ting, såsom vand, snacks og vejrbeklædning på de enkelte ruter. Lej cykler og udstyr til cykelstien kan også lånes. Du kan finde en talrige udbydere af Donau Cycle Path på Internettet. Er Donube -cyklusstien? Donau -cyklusstien er allerede fuldt brolagt i Tyskland og Østrig. Fra Slovakiet er der stadig korte sektioner, der fører via skotter eller grusveje. Vi elsker at cykle! Hej, vi er Rebekka og Sebastian. Lidenskaben for cykling er allerede blevet sat i vores vugge. Uanset om afslappede ture med e-cyklen eller eventyrlystne udflugter på mountainbike-vi prøver at tilbringe hvert frit øjeblik på cykelsadlen. Vi elsker også at teste teknologi og funktioner og udvikle nye produkter. Med vores online butik Hilo Sports Cykeltilbehør har vi forvandlet vores hobby til et erhverv. Det kan også være interesseret i cykelpumper, du vil lære alt om cykelpumper, så er du nøjagtigt her! For bidraget er cykelpumper typer fra små og kompakte til stabile og robuste - valg af cykelpumper er enormt. På postdæktrykscyklen i en klar tabel finder du det rigtige dæktryk til din cykel. Til bidraget, så du har et klart overblik, når det kommer til cykelventil, finder du en klar oversigt med os. Der er mange navne på de forskellige cykeltyper af ventil. Den vigtigste ting på forhånd: Der er 3 forskellige ventilarter til cykler: Schrader Valve, Dunlop Valve og Sclaverand Ventildamit Du får det ideelle perspektiv, du vil finde alt om cykelventilarter hurtigt og nemt i denne artikel. Lad os gå ... Indholdsfortegnelse ▶ ️ 3 Forskellige cykelventilarter ▶ ️ Sådan en cykelventil ▶ ️ Den korrekte cykelpumpe til alle ventiltyper ▶ ️ Den rigtige ventiltype til din cykel ▶ ️ Brug af ventilhætte og ventil NUT ▶ ️ Den kompatible cykelventiladapter ▶ Typer de 3 cykelventilarter AV, DV og SV -ventil kort og informativt forklaret i videoen! Vi kender utallige synonymer til de forskellige cykelventiler. Faktisk er der kun 3 forskellige typer ventil: Sclaverand -ventil, Dunlop -ventil og Schrader -ventil. Historiens kerne: Alle tre ventiler har utallige navne. De Ventiltyper med et øjeblik! Her finder du en oversigt over synonymerne for ventiltyperne for at komme i humør: og nu er det rigtigt til det dekorerede. Vi forklarer de 3 typer ventiler i detaljer: cykelventil Type: Schrader Valve (AV) Bilen eller Schrader -ventilen er opkaldt efter dens opfinder August Schrader. Hans søn Georg H. F. Schrader konstruerede og patenterede ventilen, som også bruges i motorkøretøjer og derfor ofte omtales som en autoventil. Anvendelsesområde: Rejscykel, hverdagscykel, turnering af cynonymer: AV-ventil, auto-ventil, bil / bilventil, motorcykelventil, MTB-ventil Rim Bore: 8,5 mmmaximal udskrivning: 10 bar tråd DIN 7756: Uden for VG 8x32, inde VG 5x36 Specialfunktion: Schrader -ventilen kan oppustes som den eneste ventiltype på benzinstationen. Derfor bruges det på rejsecykler. Bicykeltilstype: Dunlop Valve (DV) Dunlop -ventilen blev opkaldt efter dens opfinder John Boyd Dunlop, der er kendt som opfinderen af luftdækene. Han er også grundlæggeren af dækproducenten med samme navn Dunlop. Indtil forekomsten af mountainbikes i slutningen af 1970'erne / begyndelsen af 1980'erne blev Dunlop -ventilen i Europa fundet på næsten enhver cykel. Anvendelsesområde: Trekking -hjul, bycykler, fitnesshjul Synonymer: DV -ventil, normal ventil, cykelventil, flashventil, træventil, Holland -ventil, engelsk ventil, tysk ventil, alligatorventil Rim Bore: 8,5 mm Maksimal udskrivning: 6 Bar Thread 7756: Uden for VG 8x32 Specialfunktion: DV -ventilen tåler det mindste pres, men er mest repræsenteret over hele verden. Cykeltilventil Type: Sclaverand Valve (SV) SCLAVERAND -ventilen er opkaldt efter dens franske opfinder Etienne Sclaverand og omtales også som en fransk ventil eller racercykelventil. Anvendelsesområde: racingcykel, mountainbike, e-cykel, rørløst system (rørløse dæk) Synonymer: SV-ventil, Presta-ventil, fransk ventil, racercykelventil, racingventil, rørdækventil Rim Boring: 6,5 mmmaximal udskrivning: 15 Bar Thread DIN 7756: Uden for VG 6x32, uden for VG 5.2x24 på ventilanvendelses -specifikt funktionen: Den roterende ventilhoved skal skrives op, før den er oppustet. Sørg for at vende igen efter pumpning, så ingen luft kan undslippe. Sådan fungerer en cykelventil 👍Vidste du, at alle cykelslanger i princippet er struktureret lige? De adskiller sig kun på de indbyggede ventiler, hvoraf der er 3 forskellige arter som allerede nævnt! Et metalrør er fastgjort til selve slangen, hvilket betyder, at luft strømmer ind i cykeldækene. Den indeholder den faktiske ventil, der forhindrer luft i at strømme ud af slangen. Ventiltyperne kan ikke udveksles med hinanden. For at gøre dette skal hele slangen ændres. Nu ved vi, hvordan mekanikerne i et cykelventil fungerer, men håndteringen af ventilerne adskiller sig såvel som dens struktur og navne. I det følgende vil vi informere dig om funktionerne på de forskellige cykelventiler: Schrader -ventilen: Sådan fungerer det: Schrader eller Auto Valve, som navnet allerede illustrerer, finder også sin anvendelse på bilen. Autoventilen er den eneste ventiltype, der kan oppustes på benzinstationen. Derfor bruges autoventiler ofte på rejser og hverdagshjul. Mens Sclaverand- og Dunlop -ventiler kan bruge den samme pumpefastgørelse, kræver autosstil en separat tilknytning. Mange pumper har allerede integreret et sådant dobbelt hoved. Hvis ikke, er der essays at købe, så -kaldt ventiladapter. Med en pumpefasthed gør disse mulighed for alle 3 typer ventiler at pumpe op. Auto -stil består altid af en skrue -brug og en gevindskærm, der er forbundet til slangen. At skrue ud brugen er lidt mere kompleks. En gaffelformet nøgle er påkrævet til dette. Dette er placeret på bagsiden af ventilhætten. Du kan trykke på stiften med et lille objekt, for eksempel en skruetrækker. Denne stift er placeret midt i ventilrøret. Du fjerner ventilhætten og dock pumpens hoved på ventilen. Derefter lægger du håndtaget på pumpehovedet, så pumpen holder fast på ventilen. Nu kan du pumpe det ønskede tryk i dækket. Derefter foldes du op på håndtaget igen og fjerner pumpehovedet. Du kan skubbe ventilen gennem det eksisterende hul. Derefter kan du sikre det med en sikringsmor mod enhver glidning. Dunlop -ventilen (DV): Sådan fungerer det: De fleste Dunlop -ventiler er designet til et maksimalt dæktryk på 6 bar. De bruges derfor hovedsageligt til vandringshjul og bycykler. Dunlop -ventilen er mest udbredt i tyske talende lande og i Holland. Fordele og ulemper: Dunlop -ventilen bringer ingen klare fordele i forhold til de to andre typer ventiltyper. En ulempe er, at dæktrykket ikke kan bestemmes lige så præcist som med de andre typer ventil. Da Dunlop -ventilerne ikke kan holdes åbne, kan dæktrykket kun måles, mens luft strømmer gennem ventilen. Dette betyder igen, at målingen bliver meget upræcise. Derudover kræver pumpning af dunlopventilerne mere kræfter sammenlignet med de andre ventilarter. Dette sker, fordi pumpetrykket skal overvinde spændingen på gummislangen. Du fjerner først ventilhætten. I modsætning til Sclaverand -ventilen behøver du ikke tænde noget. Du lægger bare pumpehovedet og lægger på håndtaget. Så kan du allerede begynde at pumpe. Hvis du vil dræne luft, er det desværre ikke så let. Du skal først skrue kernen i ventilen. Derefter løser du omhyggeligt unionsmøtrikken. Desværre strømmer hele luft ofte ud af dækket. Dette betyder, at du skal blæse dækket helt igen. Du Skrub unionsmøtrikken og tag ventilen ud. Nu kan du skubbe røret gennem ventilhullet. Brug derefter ventilkernen og fastgør den til den tidligere skruede -UP -unionsmøtrik. Med hensyn til sikkerhed indsættes Dunlop -ventilen i ventilområdet. Derefter er det sikret med Union Nut, som også forsegler dækket. Sclaverand -ventilen (SV): Sådan fungerer det: Sclaverand -ventilen er den smaleste af de 3 ventiltyper. Det er præcis, hvad der bringer med det: kantboringen er tilsvarende smal. Derfor er hjulkantens stabilitet bedre. Med mountainbikes bruges Sclaverand på grund af denne fordel af bedre pumpehjulstabilitet. Det bruges til racercyklen, fordi den tåler det højeste pres. Racingcykler er oppustet med et måltryk på op til 8 bar. Med højt tryk forbliver rullemodstanden bedre. Hvis du bemærker, at der er et tryktab i dækket, skal du kontrollere, om brugen stadig sidder fast. Dette kan være en grund til mindre luft i dækket. Fordi det opløselige hoved skal skrues fast inden oppustning, ellers kan ingen luft trænge igennem. Efter at have pumpet det op efter dækket, skal du lukke det igen, så ingen luft kan undslippe under cykling. For at oppustes dig selv skal du blot lægge pumpehovedet fast på den åbne ventil og derefter lukke den. Hvis du har lidt for meget luft i dækket, kan du nemt trykke på ventilen, så strømmer en lille luft ud igen. Så du kan indstille trykket nøjagtigt. Samling: Samlingen fra Sclaverand -ventilen er relativt enkel. Først fjerner du ventilhætten og moren fra ventilen. Derefter skubber du ventilen gennem det tilsigtede hul. Derefter fikser du ventilen ved hjælp af den tidligere fjernede mor på kanten. Det er det, du har allerede fastgjort en ny slange. Den rigtige cykelpumpe til alle typer ventil lærte vi meget om de 3 cykelventilarter. Men den bedste ventil er ikke nyttigt, hvis vi ikke får luft i dækket. Til dette formål kræves en cykelpumpe, der er egnet til ventilen. Dette betyder, at du har to forskellige åbninger. En enorm fordel, fordi det gør det muligt at oppustes alle ventiler. At have en ventiladapter indstillet derhjemme og på cykelturen skader aldrig, fordi der er pumper, der kun har en åbning på pumpehovedet. I online butikken finder du den rigtige cykelpumpe til dig! Hvad angår cykelpumperne, hvad skal du overveje, når du er oppustet med cykelventiler? Du ved allerede den vigtigste ting: • Der er 3 forskellige cykelventilarter • Der er passende cykelpumper eller • ventiladapter til at blæse dig op for at pumpe den passende pumpe til rådighed, resten er enkel:➡Fjern ️ Ventilhætte➡Åbn ️ Ventil (kun nødvendig for SV -ventil)➡️ Tryk på cykelpumpen på ventilen og heden på pumpen➡️ Bis oppustet til det ønskede lufttryk➡️ Pumpehoved (efter montering af håndtaget) Fjern fra ventilen➡Luk ️ Ventil (kun SV -ventil)➡Skru på ️ Ventilhætte➡️ Klar! Lad os gå på en sikker og ulykkesfri rejse! Pumpeoplysninger om emnet cykel findes i vores blogindlæg for at pumpe den rigtige ventiltype til din cykel, ikke? Nu ved vi, at der er "kun" 3 forskellige typer ventil til cykler, men hvilken ventil er i hvilken dæk? Kort sagt og kompakt i oversigten: Forskellen er det, der får ventilerne til at genkende med deres diameter og det maksimale tryk, de har. Sclaverand -ventilen er den smaleste af de 3 ventiltyper og kan modstå mest pres. Derfor bruges det ofte til racercykler. På den anden side kan Dunlop -ventilen modstå det mindst tryk. Schrader -ventilen er den eneste ventiltype, der kan oppustes på benzinstationen. Hvilken cykelventil er den bedste? Et godt og ofte stillet spørgsmål! Da cykelmarkedet er domineret af 3 forskellige cykelventilarter, kan du ikke komme med en klar anbefaling til en speciel ventil. Det er bestemt vigtigt, at ventilen passer til kantboringen, og en passende cykelpumpe er tilgængelig. Den mest udbredte er Dunlop -ventilen. Håndteringen er generelt kendt og ukompliceret. Sclaverand -ventilen er smalere end de andre ventiler og derfor især godt egnet til smalle racercykler. Auto -ventilen kan let oppustes ved benzinstationen. Hvilken cykelventil holder bedst luften? Tabet af lufttryk er nu lige så lavt for alle tre typer ventil, da der ikke er mere alvorlige forskelle i ventilerne tæthed. 👉Vidste du, at hvert dæk gennem det konstante pres fra cykel og chauffør: taber i luften? Værd at vide - det maksimale dæktryk for din cykelventil: Ændring af en cykelventil Miscyklen mister konstant luft, behøver ikke nødvendigvis at være årsagen til dette. Cykelventiler kan også blive beskadiget eller lækket, men du kan udskiftes godt. Det er bedst at teste det kort. Tag en skål med vand og træk langsomt den udvidede og let oppustede slange gennem vandet. Hvis luftbobler stiger, har du fundet lækagen i slangen eller ventilen. Hvis ventilen lækker, kan den ændres. Hvis ventilholderen passer ind i slangen, kan selv ventiltypen ændres. Dette er dog ikke muligt med Auto -stil, da det er bredere end de to andre. I dette tilfælde skal en ny slange med den relevante cykelventil købes og bruges. ☝️ Ved du, at en cykelventil kan blive beskadiget i forkert samling? Glem ikke justeringsskruen, så cykelventilen ikke kan glide ud af kanten! Hvis ventilen er installeret, kan cykelslangen installeres igen i dækkene og let oppustet. Skub lidt for hånd og læg slangen i den rigtige position på kantbåndet. Hvis alt sidder som en handske, kan dækket være fuldstændig oppustet med den nye ventil. Brug af ventilhætte og ventilmøtrik Alle kender dem - ventilhætten. Det inkluderer hver ny cykelslange og udelades ofte. Ventilmøtrikken er nøjagtig den samme. Udtalelserne deler, om du kører bedre med eller uden. Vi vil med glæde afklare dig om fordele og ulemper: Hvis en ventilmøtrik er fastgjort, holdes ventilen i den rigtige vinkel til kanthullet. Dette er dog ikke absolut nødvendigt, især med høje fælge. Ventilmøtrikken forhindrer imidlertid, at vand kommer ind i indersiden af hjulet ved kraftigt regn eller intensiv rengøring gennem ventilhullet. Den største fordel er ventilmøtrikken, når du bruger en rørløs cykelpumpe, så ventilen ikke skubbes for dybt ind i dækket. Ventilmøtrikken til rørløse dæk er uundværlig. Der er det nødvendigt at få cykeldækket tæt. Når man løser det, skal man sørge for at sikre, at moderen let kan løses om nødvendigt. 👉Vidste du, at en ventil eller en kanmor ikke skulle strammes med tang, men kun skulle drejes meget let med hånden? Brug af tang kan forårsage skade på slangen og dermed for et forprogrammeret "panel". Ventilhætter er mere end bare dekorative, de forsegler også ventilen og beskytter den mod snavs og snavs. Forurening kan forårsage lufttab i ventilen og således begrænse funktionen. Især når dækkene er stærkt brugt, tilrådes det at forlade ventilhætten på ventilen. Den kompatible cykelventiladapterstandard cykelpumper med en åbningspasning på Sclaverand og Dunlop -ventiler. Schrader -ventilen har på den anden side brug for en anden åbning. Så at dette bliver kompatibelt med standardpumpen, er der en cykelventiladapter. Du kan skrue adapteren på din cykelventil og bruge hver pumpehovedåbning til hver cykelventil. Der er også cykelpumperhoved, der kun passer på Schrader -ventiler. Med adaptere kan du bruge både Sclaverand- og Dunlop -ventiler i overensstemmelse hermed. Cykelventiladapteren AV-, DV- og SV -ventiladapteren kort og informativ i videoen forklarede! Forfatter Alexandra Kager er redaktør hos Hilo Sports og en lidenskabelig cyklist, der kan lide at dele sin lidenskab og know-how i cykelområdet. Det kan også være interesseret i cykelpumper, du vil lære alt om cykelpumper, så er du nøjagtigt her! For bidraget er cykelpumper typer fra små og kompakte til stabile og robuste - valg af cykelpumper er enormt. På postdæktrykscyklen i en klar tabel finder du det rigtige dæktryk til din cykel. til indlægget
Hallo zusammen,
ich plane, den Donauradweg komplett zu fahren. Wie sieht es denn aus mit Zurückkommen?
Hat jemand eine Idee, wie und von wo (nahe des schwarzen Meers) man wieder samt Fahrrad und Gepäck zurückfahren kann und wie lange das etwa dauert? Gibt es eine gute Zug- oder Busverbindung? Kann man mit einem Schiff zurückfahren?
Danke und viele Grüße
Boris
Sehr gute Beschreibung, herzlichen Dank. Siggi
servus,
also ich habe die Ettapen auf dreimal von Passau bis zum Schwarzen Meer geschaft.
schönste fahrt ist Passau Wien, ab dann sind zum Teil Feldwege oder Flurberreunigungswege, zum großen Teil, “Radwege mit frischen Kies aufschottung” ab Budapest lasse ich es das nächste mal. Lieber wieder Radwege am Rhein, Bodensee im Herbst (sind sogar Fußwege frei für Radfahrer und somit direkt am Wasser) , Main. Allen noch gut Rad
Hey ihr Donauradler!
Den Donauradweg habe ich bis Wien schon geradelt.Bis Budapest würde ich mich auch noch alleine „trauen“ doch von da an habe ich ziemlich Respekt,die Tour weiter alleine anzugehen.Habt ihr Tipps,wie man andere findet,die diese Tour gerne unternehmen würden(ohne sich einer Reisegruppe anschließen zu müssen?)?
Freu mich über evtl.Rückmeldungen.
Mit freundlichen Grüßen
F.Steinwand
Hallo HiLosports,
Danke, das sind alles sehr nützliche und hilfreiche Informationen, die mir sehr geholfen haben.
Bitte weiter so!
Beste Radfahrergrüße vom Niederrhein
Hvis du vælger et valg, opdateres siden fuldstændigt.
5 Kommentarer
Hallo zusammen,
ich plane, den Donauradweg komplett zu fahren. Wie sieht es denn aus mit Zurückkommen?
Hat jemand eine Idee, wie und von wo (nahe des schwarzen Meers) man wieder samt Fahrrad und Gepäck zurückfahren kann und wie lange das etwa dauert? Gibt es eine gute Zug- oder Busverbindung? Kann man mit einem Schiff zurückfahren?
Danke und viele Grüße
Boris
Sehr gute Beschreibung, herzlichen Dank. Siggi
servus,
also ich habe die Ettapen auf dreimal von Passau bis zum Schwarzen Meer geschaft.
schönste fahrt ist Passau Wien, ab dann sind zum Teil Feldwege oder Flurberreunigungswege, zum großen Teil, “Radwege mit frischen Kies aufschottung” ab Budapest lasse ich es das nächste mal. Lieber wieder Radwege am Rhein, Bodensee im Herbst (sind sogar Fußwege frei für Radfahrer und somit direkt am Wasser) , Main. Allen noch gut Rad
Hey ihr Donauradler!
Den Donauradweg habe ich bis Wien schon geradelt.Bis Budapest würde ich mich auch noch alleine „trauen“ doch von da an habe ich ziemlich Respekt,die Tour weiter alleine anzugehen.Habt ihr Tipps,wie man andere findet,die diese Tour gerne unternehmen würden(ohne sich einer Reisegruppe anschließen zu müssen?)?
Freu mich über evtl.Rückmeldungen.
Mit freundlichen Grüßen
F.Steinwand
Hallo HiLosports,
Danke, das sind alles sehr nützliche und hilfreiche Informationen, die mir sehr geholfen haben.
Bitte weiter so!
Beste Radfahrergrüße vom Niederrhein